Το μήνυμα της Κυριακής: Η Εκκλησία και η μεγάλη αγκαλιά της

0

Η άπειρος οικονομία του Θεού επέτρεψε και εφέτος να εισαχθούμε στη νέα πνευματική χρονιά, αφού ως πρώτος μήνας του εκκλησιαστικού έτους θεωρείται ο Σεπτέμβριος. Τον μήνα αυτό προετοιμάζεται η σπορά, καθώς οι γεωργοί εξέρχονται να καλλιεργήσουν. Έτσι και για εμάς, τους κήρυκες του ευαγγελίου, άρχεται η πνευματική σπορά προκειμένου, επεξεργαζόμενοι τα πνευματικά μας τάλαντα, να αυξήσουμε τις αρετές μας στον προκείμενο αγώνα της αγιότητας.

Ο παραβολικός Λόγος του Κυρίου συνεχίζεται και αυτή την Κυριακή με την παραβολή των βασιλικών γάμων. Η συγκεκριμένη παραβολή κατατάσσεται στη κατηγορία εκείνων που αναφέρονται ευθέως στην ουράνια Ιερουσαλήμ. Τρεις εικόνες διακρίνονται και συνθέτουν το παζλ με το οποίο δίδεται η δυνατότητα στον άνθρωπο-μέλος της Εκκλησίας, να ξεκλειδώσει τη θύρα της αιωνίου ζωής και βασιλείας του Θεού.

Η πρώτη εικόνα αποτελεί την προετοιμασία του θεϊκού τραπεζιού της αγάπης και της ευφροσύνης από τον μέγα οικοδεσπότη Θεό. Ένα γεύμα γεμάτο από υπερκόσμια και ουράνια αγαθά, προκειμένου να τιμηθεί ο νυμφίος Χριστός, ο οποίος έρχεται στον κόσμο, περιλουσμένος από άρρητη αγάπη και σαρκώνει την Αλήθεια, για να καταστεί η ανθρωπότητα δεκτική της χάριτός Του.

Η δεύτερη εικόνα σκιαγραφείται από την άπειρη συγκατάβαση και φιλάνθρωπο αγάπη του Θεού Πατέρα, ο οποίος αποστέλλει τους εργάτες Του να προσκαλέσουν την ανθρωπότητα σε κοινωνία μ’ Εκείνον, ώστε να γευθεί τις αναρίθμητες θείες δωρεές Του. Οι εργάτες αυτοί είναι οι προφήτες και οι μεγάλοι Άγιοι της Εκκλησίας μας, οι οποίοι έρχονται σε συγκεκριμένες εποχές, να μας υπενθυμίσουν τον ακριβή προορισμό μας που συσχετίζεται με τον Υιό του Θεού, τον Σωτήρα Χριστό ως το σύμβολο της εσχατολογικής τελειώσεως, δηλαδή της τελικής καταστάσεως που θα βρεθεί ο άνθρωπος.

Η τρίτη εικόνα υποδεικνύει την απόρριψη της ανθρωπότητας στην πρόσκληση αγιότητας του Θεού. Η πρόσκληση απευθύνεται σε όλους, αγαθούς και πονηρούς, ανεξαρτήτου φυλής και καταγωγής, ούτως ώστε όλοι να παρίστανται έτοιμοι, ενδεδυμένοι τον χιτώνα του γάμου, δηλαδή τον χιτώνα της αρετής, το πιο όμορφο στολίδι. Αυτόν που ενδύεται η ψυχή του ανθρώπου με το θείο βάπτισμα και αγωνίζεται στο στίβο του πνευματικού του βίου, να τον διατηρήσει αμόλυντο και ακάθαρτο. Αυτοί που δεν διατήρησαν το ένδυμα καθαρό και δεν μετανόησαν, ώστε να επιστρέψουν καθαροί στο μυστικό Σώμα του Χριστού, απεκάλυψαν εκούσια τη γυμνότητά τους απέναντι στον Θεό και αισχύνθησαν και εντράπησαν.

Είναι γεγονός, κατά τον μητροπολίτη Περγάμου, Ιωάννη Ζηζιούλα, ότι αυτές οι εικόνες του γάμου, που βρίσκονται στις παραβολές της Βασιλείας των Ουρανών, δεν μπορούν να ερμηνευθούν, παρά μόνο μέσα σε ευχαριστιακό πλαίσιο. Η Ευχαριστία είναι το γεύμα του Θεού και ως γεγονός δεν εγγράφεται στο πλαίσιο μιας οικογενειακής κατάστασης, αλλά είναι μία υπερόρια πρόσκληση αγάπης για όλους τους «φίλους του Αρνίου». Ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής στο λόγο του περί αγάπης, αναφέρει ότι: «ο Θεός, από τη φύση του, είναι αγαθός και απαθής, όλους μας αγαπά εξ ίσου σαν έργα του που είναι, αλλά τον μεν ενάρετον τον δοξάζει, διότι τον θεωρεί δικό του, ενώ τον κακό τον ελεεί εξαιτίας της αγαθότητάς του και διαπαιδαγωγώντας τον κατά τη διάρκεια της ζωής του σε αυτό τον κόσμο, τον επιστρέφει κοντά του». Κατ’ αυτό τον τρόπο, θα πρέπει να ταυτισθεί και η φύση του ανθρώπου. Ο Ορθόδοξος τρόπος ζωής ορίζει τον άνθρωπο να είναι αγαθός και απαθής, με σκοπό να καταστεί σκεύος εκλογής της χάριτος του Θεού.

Στο μυστικό Σώμα της Εκκλησίας, δεν υπάρχει αποκλεισμός και μισαλλοδοξία από κανένα. Ο Χριστός είναι η σαρκωμένη αγάπη που εναγκαλίζει όλους τους ανθρώπους ανεξαιρέτως. Κανένας εκπρόσωπος και μέλος της δεν έχει δικαίωμα να οχυρώσει τείχη και να απορρίψει. Αυτομάτως, οδηγείται εκείνος εκτός της ενότητος της Εκκλησίας, διότι: «Το γαρ μας Εκκλησίας όνομα ου χωρισμού, αλλά ενώσεώς εστί και συμφωνίας όνομα». Εμείς, τα πιστά μέλη της, καλούμαστε να διατηρήσουμε το ήθος και το φρόνημά μας στην προοπτική τελειότητος ολοκλήρου του χριστιανικού κόσμου.

Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου

Ιερομόναχος π. Παντελεήμων Σάββας

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ