-Θα είμαστε ειλικρινείς. Δεν είδαμε το ντοκιμαντέρ με τίτλο: «Αδέσποτα κορμιά». Κι ούτε επιθυμούμε να το δούμε, παρά τον μεγάλο «θόρυβο» που προκάλεσε και προκαλεί η προβολή του. Τα θέματα που πραγματεύεται είναι κοινωνικά, αλλά έχουν πολιτική και θρησκευτική προέκταση. Η άμβλωση, η εξωσωματική γονιμοποίηση και η ευθανασία, είναι σοβαρά κοινωνικά ζητήματα, τα οποία δεν αφορούν μόνο το άτομο (σ.σ. την γυναίκα στην περίπτωση του ντοκιμαντέρ), αλλά όλη την κοινωνία. Η άμβλωση, η εξωσωματική γονιμοποίηση και η ευθανασία, κατά την άποψη μας, δεν είναι «ατομικό δικαίωμα», όπως θέλει να τα παρουσιάσει το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ.

-Τα παραπάνω ζητήματα παρουσιάζονται μέσα από τις προσωπικές ιστορίες τριών γυναικών που κατοικούν σε τρεις χώρες της Ευρώπης (την Ελλάδα, την Ιταλία και την Μάλτα). Η πρώτη γυναίκα είναι έγκυος και δεν επιθυμεί να γεννήσει το παιδί που κυοφορεί. Η δεύτερη θέλει να αποκτήσει παιδί, αλλά αδυνατεί οργανικά (και σκέφτεται την εξωσωματική γονιμοποίηση), ενώ η τρίτη αποζητά έναν θάνατο με «αξιοπρέπεια». Το ερώτημα είναι, πόσο αξιοπρεπής είναι ο θάνατος με ευθανασία. Για εμάς, η ευθανασία είναι μία «ηθική αυτοχειρία». Δηλαδή, το άτομο δεν έχει την δύναμη να βάλει τέλος στην ζωή του μόνο του και «εκλιπαρεί» κάποιον άλλο να του αφαιρέσει το ύψιστο αγαθό! Η αυτοχειρία δεν συνάδει με την χριστιανική θρησκεία και τον χριστιανικό αξιακό κώδικα. Θα ήταν παράλογο, επομένως, να συνάδει και η ευθανασία. Στον δυτικό πολιτισμό, γενικά, η αφαίρεση της ζωής οποιουδήποτε έμβιου όντος θεωρείται έγκλημα. Το (ύψιστο) αγαθό της ζωής δεν αποκτήθηκε από το άτομο, αλλά του χαρίστηκε! Δεν πρόκειται για ένα ακίνητο που κληρονόμησε κάποιος και μπορεί να το διαχειριστεί όπως θέλει (σ.σ. να το πουλήσει, να το νοικιάσει, να το κατεδαφίσει, να το πυρπολήσει).

-Όσον αφορά την άμβλωση και την εξωσωματική γονιμοποίηση, δεν είναι ζήτημα διαχείρισης του σώματος. Η έγκυος γυναίκα μπορεί να πάρει μία απόφαση που αφορά το σώμα της, να κάνει άμβλωση, ωστόσο με την απόφαση αυτή, θα αφαιρέσει την ζωή ενός αγέννητου έμβιου όντος! Γιατί να αποφασίσει εκείνη για ένα άλλο έμβιο ον; Επίσης, η γυναίκα που αδυνατεί να αποκτήσει παιδί, παίρνει εκείνη την απόφαση να δώσει ζωή σε ένα αγέννητο έμβιο ον. Δεν δικαιούται ο άνθρωπος να παρεμβαίνει στην φύση, γιατί τις περισσότερες φορές η παρέμβαση έχει καταστροφικό αποτέλεσμα! Εμείς θα συστήσουμε στην γυναίκα που επέλεξε να κάνει άμβλωση, καταρχάς, να είναι πιο προσεκτική εφόσον θέλει να αποφύγει την τεκνοποίηση. Κι αν δεν επιθυμεί, ή δεν μπορεί, να αναθρέψει ένα παιδί, της προτείνουμε να το γεννήσει και να το προσφέρει στην γυναίκα που δεν μπορεί να τεκνοποιήσει και σχεδιάζει να κάνει εξωσωματική γονιμοποίηση! Αυτό σημαίνει ανθρώπινη αλληλεγγύη, όπως γίνεται με τους εθελοντές δότες οργάνων σώματος, αίματος και μυελού των οστών.

-Επειδή ζούμε στην Ευρώπη και τα περισσότερα κράτη είναι μέλη μιας μεγάλης Ένωσης, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν σημαίνει πως μέσα στην Ένωση αυτή θα καταργηθούν τα σύνορα, τα έθνη, οι διαφορετικοί πολιτισμοί, οι αξίες, τα ήθη, τα έθιμα, η εθνική νομοθεσία. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έγινε για να αρθεί ο περιορισμός στην μετακίνηση των ανθρώπων και των εμπορευμάτων. Επειδή αποκτήσαμε κοινό νόμισμα (ευρώ), δεν θα αποκτήσουμε και κοινή ηθική κουλτούρα. Αν σε ένα ευρωπαϊκό κράτος επιτρέπονται η άμβλωση, η ευθανασία και η εξωσωματική γονιμοποίηση, είναι γιατί το αποδέχεται η κοινωνία. Όχι γιατί επιβλήθηκε με νόμο. Το νομικό πλαίσιο διαμορφώνεται σύμφωνα με τον αξιακό κώδικα της κοινωνίας. Και σύμφωνα, βεβαίως, με την επικρατούσα θρησκεία. Το θρησκευτικό αίσθημα των ανθρώπων, παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση του ατομικού και κοινωνικού αξιακού κώδικα.

-«Το ντοκιμαντέρ είναι η καλλιτεχνική αναπαράσταση της πραγματικότητας», είπε ο Τζον Γκρίερσον, στον οποίο οφείλεται η χρήση του όρου «ντοκιμαντέρ». «Η πραγματικότητα δεν χρειάζεται ούτε καλλιτεχνική, ούτε πολιτική, ούτε άλλη αναπαράσταση», λέμε εμείς. Θεωρούμε ότι το ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα κορμιά», που δεν προβλήθηκε στον θερινό κινηματογράφο «Ζέφυρος» στην Καβάλα, δεν έχει στόχο να αναδείξει τα ζητήματα που πραγματεύεται, αλλά να υπονομεύσει την κοινωνική ειρήνη. Και με πλάγιο τρόπο, να επιβάλλει την καλλιτεχνική άποψη των δημιουργών του, για τα κοινωνικά αυτά ζητήματα.

-Υ.Γ. Μήπως η αφίσα προβολής του ντοκιμαντέρ εντάσσεται στην «καλλιτεχνική αναπαράσταση της πραγματικότητας;».

-Υ.Γ.2 Εάν δεν κάνουμε λάθος, το ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα κορμιά» επρόκειτο να προβληθεί εκτός του αρχικού προγράμματος του κινηματογράφου «Ζέφυρος».

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ