Η Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (Ε.Λ.Μ.Ε.) Καβάλας απέστειλε το ακόλουθο δελτίο Τύπου: «Από τον περσινό Μάρτιο, τον πρώτο εγκλεισμό και την πρώτη προαιρετική εφαρμογή της τηλε-εκπαίδευσης, η εκπαιδευτική κοινότητα και η κοινωνία αντιλήφθηκαν με σαφήνεια ότι, η «τηλε-εκπαίδευση» ΔΕΝ είναι εκπαίδευση και ΔΕΝ μπορεί να αντικαταστήσει τη ζωντανή εκπαιδευτική διαδικασία. Παρά ταύτα, οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι οικογένειές τους κατέβαλαν κάθε δυνατή προσπάθεια να κρατήσουν ζωντανό το δημόσιο σχολείο, γιατί στις έκτακτες συνθήκες που όλοι βιώσαμε, ήταν το μόνο που μπορούσε να γίνει. Έκτοτε, η κοινή λογική υπαγόρευε ότι, η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας θα μεριμνούσε, ώστε να παραμείνει ανοιχτό το δημόσιο σχολείο θωρακίζοντάς το. Προϋποθέσεις γι’ αυτό ήταν -και είναι- η λειτουργία τμημάτων μέχρι 15 μαθητές και η πρόσληψη του απαιτούμενου εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού, με στόχο τη δημιουργία ασφαλών υγειονομικά συνθηκών σε καθεστώς πανδημίας.
Επιπλέον, η κοινή λογική υπαγόρευε ότι, σε περίπτωση επιβολής νέου εγκλεισμού-καραντίνας, η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας θα μεριμνούσαν, ώστε να λειτουργήσει η τηλε-εκπαίδευση με αποτελεσματικό τρόπο. Προϋποθέσεις γι’ αυτό ήταν -και είναι- η εξασφάλιση των μέσων (επαρκείς πλατφόρμες σύγχρονης και ασύγχρονης τηλε-εκπαίδευσης, δωρεάν συνδέσεις στον ιστό, δωρεάν δεδομένα κινητής τηλεφωνίας) και των εργαλείων (Η/Υ, λάπτοπ, τάμπλετ) για μαθητές και εκπαιδευτικούς, αλλά και σχετικές ουσιαστικές επιμορφώσεις, με στόχο η τηλε-εκπαίδευση να μην απορρυθμίσει εντελώς την -όποια- εκπαιδευτική διαδικασία και -κυρίως- να μην εντείνει τις ανισότητες που ήδη υπάρχουν στην εκπαίδευση.
Η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας, δεν έπραξαν απολύτως τίποτε εδώ και οκτώ (8) μήνες. Από τον Σεπτέμβριο, που οι σχολικές μονάδες επανήλθαν σε «κανονική» λειτουργία, η Ο.Λ.Μ.Ε., η Δ.Ο.Ε., οι μαθητικές κοινότητες, οι Ενώσεις Γονέων και κάθε νοήμων πολίτης επανειλημμένα έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου. Λοιδωρήθηκαν όλοι, συκοφαντήθηκαν ασύστολα, διασύρθηκαν συστηματικά. Και σήμερα, που διανύουμε τον δεύτερο εγκλεισμό, μετά τις πρώτες ημέρες εφαρμογής της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης, τα δεδομένα έχουν ως εξής:
1. Η WebEx δεν λειτούργησε πάνω από μία ώρα, την πρώτη ημέρα, όχι όμως γιατί υπήρχε «πανευρωπαϊκό» πρόβλημα, αλλά λόγω του απαρχαιωμένου Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου (Π.Σ.Δ.). Αυτό έπρεπε να το είχε προβλέψει το ΥΠΑΙΘ και να είχε προχωρήσει στην αναβάθμισή του. Αντ’ αυτού, επιχείρησε να διασκεδάσει τη δικαιολογημένη οργή φορτώνοντας στη Cisco την ευθύνη, κάτι που με εξαιρετική ενορχήστρωση προώθησαν με ευλάβεια τα Μέσα Ενημέρωσης.
2. Από τη δεύτερη ημέρα και μετά, η λειτουργία αποκαταστάθηκε, αλλά με απευθείας σύνδεση με την WebEx, εκτός Π.Σ.Δ., βάζοντας σε μεγάλο κίνδυνο τα προσωπικά δεδομένα εκπαιδευτικών και μαθητών. Και πάλι μεγάλος αριθμός ήταν εκτός ψηφιακής τάξης (αν εξαιρέσουμε εκείνους που, ούτως, ή άλλως, είναι εκτός λόγω έλλειψης υλικοτεχνικής υποδομής).
3. Κάποιοι συνάδελφοι ενεργοποίησαν άλλες πλατφόρμες (Gmail, Skype, Zoom, Blackboard κ.λπ.) με τον υπερβάλλοντα ζήλο που μας διακρίνει. ΑΛΛΑ, αφενός δεν νομιμοποιούμαστε να χρησιμοποιούμε τις πλατφόρμες αυτές και αφετέρου, όσοι δεν έχουν σύνδεση στο δίκτυο χρεώνονται κατά τη χρήση τους. Συνεπώς, με δεδομένο πλέον τον εγκλεισμό και για το διάστημα που αυτός διαρκέσει, επιβάλλεται:
-Αναβάθμιση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.
-Διασφάλιση προσωπικών δεδομένων και δημοσιοποίηση της σύμβασης με τη Cisco, ώστε να ελεγχθεί η διαβεβαίωση από το Υπουργείο ότι αυτά προστατεύονται.
-Σύμβαση και με άλλες πλατφόρμες σύγχρονης τηλε-εκπαίδευσης, αν χρειαστεί, υπό την αιγίδα του ΥΠΑΙΘ και -ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ- επέκταση σε αυτές του zerorating (χωρίς χρέωση δεδομένων) για μαθητές και εκπαιδευτικούς, όπως ισχύει για τις ιστοσελίδες που μέχρι τώρα καλύπτει το Υπουργείο.
ΑΡΑ: α) Ή το Υπουργείο θα προχωρήσει στις παραπάνω ενέργειες με κάθε κόστος, β) ή «αποχαιρέτα την, τήν (ασφαλή) εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση που νόμιζες ότι θα κάνεις!». Σε κάθε περίπτωση, όμως, με δεδομένο πως οι συνθήκες υγειονομικής επισφάλειας φαίνεται ότι δεν θα αρθούν σύντομα, η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας ΟΦΕΙΛΟΥΝ να φροντίσουν ΤΩΡΑ (γιατί αύριο θα είναι αργά) να υλοποιήσουν τους όρους ασφαλούς υγειονομικά λειτουργίας του δημόσιου σχολείου ΜΕΤΑ την άρση της καραντίνας.
-Μέχρι 15 μαθητές ανά τμήμα.
-Προσλήψεις εκπαιδευτικού και υγειονομικού προσωπικού.
Δεν έχουν καμία υπόσταση οι αιτιάσεις της κυβέρνησης, ότι τα μέτρα αυτά δεν μπορούν να υποστηριχθούν οικονομικά! Δεν είναι πλέον σε ισχύ οι περιορισμοί στα δημόσια οικονομικά της χώρας, υπάρχουν διαθέσιμα αποθεματικά και είναι σε εξέλιξη η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης. Επιβάλλεται οι πόροι αυτοί, να διατεθούν για τη στήριξη της δημόσιας παιδείας, της δημόσιας υγείας και των ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων. Εάν η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας συνεχίσουν να κωφεύουν και δεν λάβουν τα απαιτούμενα μέτρα για ΔΩΡΕΑΝ ΙΣΟΤΙΜΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΟΛΩΝ στην εκπαιδευτική διαδικασία, μαθητών και εκπαιδευτικών, θα προσθέσουν στο φιάσκο της «τηλε-εκπαίδευσης» ένα ακόμα κολοσσιαίο: την απώλεια μιας σχολικής χρονιάς. Γιατί εξακολουθεί να ισχύει ότι: «Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια. Tο κράτος ενισχύει τους σπουδαστές που διακρίνονται, καθώς και αυτούς που έχουν ανάγκη από βοήθεια, ή ειδική προστασία, ανάλογα με τις ικανότητές τους» (ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, άρθρο 16, παράγραφος 4). Αλλιώς, θα επιβεβαιώσουν το παγκοίνως πλέον αποδεκτό: δεν δίνουν δεκάρα για τη δημόσια εκπαίδευση».