Το 2ο Γυμνάσιο Καβάλας, ως μία κοινότητα μάθησης και επαγγελματικής εξέλιξης, υλοποιεί σε όλη την διάρκεια του σχολικού έτους, σειρά δράσεων και παρεμβάσεων ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης και επιμόρφωσης τόσο των γονέων και των μαθητών/μαθητριών, όσο και των καθηγητών. Την 1η Μαρτίου 2024 διοργάνωσε με επιτυχία τα «Χελιδονίσματα», με την συμμετοχή δημοτικών σχολείων και γυμνασίων της πόλης, σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας και Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και τον δήμο Καβάλας. Μία δράση θετικής ενέργειας και ευαισθητοποίησης του μαθητικού πληθυσμού, αλλά και της ευρύτερης κοινωνίας, με την έκφραση και διάχυση ουμανιστικών ιδανικών. Επιθυμία όλων των εμπλεκομένων είναι, να γίνει θεσμός αυτή η δράση και κάθε χρόνο να καλωσορίζουμε την άνοιξη στην ζωή μας, με αισιοδοξία και μαχητικότητα.
Επίσης, στο πλαίσιο υλοποίησης του ευρωπαϊκού προγράμματος σχολικών ανταλλαγών του Ελληνογερμανικού Ινστιτούτου Νεολαίας, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο Goethe-Schule στο Αμβούργο. Στην μετακίνηση, που έγινε την τελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου, συμμετείχαν 2 συνοδοί (καθηγήτριες) και 17 μαθητές και μαθήτριες της Γ΄ τάξης. Στόχος του προγράμματος ήταν, η καλλιέργεια κλίματος ενσυναίσθησης, συμπερίληψης και καλών πρακτικών σε ζητήματα που αφορούν την διαφορετικότητα. Οι μαθητές και οι μαθήτριες ενημερώθηκαν αρχικά για τα παραπάνω θέματα από τις καθηγήτριες πριν από την αναχώρησή τους. Κατά την διάρκεια του προγράμματος, οι μαθητές/τριες αντάλλαξαν, μέσω της ομαδοσυνεργατικής και της διάδρασης, εμπειρίες και απόψεις και κατέληξαν σε συμπεράσματα. Τους ζητήθηκε η δημιουργία ποιημάτων από κοινού με τις ομάδες τους, που αφορούσαν στην συμπερίληψη και τέλος, έγινε η παρουσίαση αυτών στην ολομέλεια. Παρακολούθησαν μία ώρα μαθήματος με τους partner (συνεργάτες) τους κι έτσι είχαν την ευκαιρία να παρατηρήσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές στο μάθημα μεταξύ των δύο χωρών. Καθώς το σχολείο στο Αμβούργο είναι πολυπολιτισμικό, που σημαίνει ότι φοιτούν μαθητές/τριες από διαφορετικές χώρες, με διαφορετικές κουλτούρες, γλώσσες και θρησκείες, έζησαν στην πράξη την διαφορετικότητα και την συμπερίληψη. Ακόμα, γνώρισαν την πόλη του Αμβούργου και την ιστορία της, μέσω της επίσκεψής και της ξενάγησης στο δημαρχείο, ενώ κατόπιν πρόσκλησης, επισκέφτηκαν το ελληνικό σχολείο, όπου ενημερώθηκαν για τον τρόπο λειτουργίας του και συζήτησαν με την δασκάλα, αλλά και εκπροσώπους του συλλόγου των Ελλήνων του Αμβούργου, θέματα σχετικά με την ζωή της ομογένειας.
Την Τετάρτη 6 Μαρτίου 2024, στο πλαίσιο δράσεων του Εθνικού Θεματικού Δικτύου «Παιδεία και Μέσα», του Τμήματος Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου παιδείας (σε συνεργασία με την ΔΠΕ Σερρών, το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου), στο οποίο Δίκτυο συμμετέχουν ως συνεργατική ομάδα το 2ο Γυμνάσιο Καβάλας και το Ειδικό Εργαστήριο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Νέας Καρβάλης, πραγματοποιήθηκε τηλεδιάσκεψη μέσω Webex με θέμα: «Ψηφιακή αφίσα-από την θεωρία στην πράξη». Μαθητές και μαθήτριες των δύο σχολείων, είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν τις ψηφιακές αφίσες τους και να ανταλλάξουν εντυπώσεις πάνω στις δημιουργίες τους. Ευχαριστούν τα παιδιά του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. και την διευθύντρια, Κ. Λυτριάνη, για την εποικοδομητική συζήτηση και την δεύτερη κατά σειρά ευκαιρία, να εντρυφήσουν οι μαθητές στην αποδοχή της διαφορετικότητας.
Την Παρασκευή 8 Μαρτίου 2024, σε συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Καβάλας, πραγματοποιήθηκε στους μαθητές της Γ’ τάξης βιωματική παρέμβαση με θέμα: «Διαπροσωπικές σχέσεις και διαχείριση συγκρούσεων», με την συμβολή του Βλ. Λεωνίδη. Σκοπός της βιωματικής αυτής παρέμβασης, ήταν να κατανοήσουν οι μαθητές και μαθήτριες συγκεκριμένες μεθόδους επίλυσης των μεταξύ τους συγκρούσεων, με αποτέλεσμα την δημιουργία σταθερών θεμελίων των διαπροσωπικών τους σχέσεων.
Σε συνεργασία με το Κέντρο Υγείας Καβάλας, πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα 11 Μαρτίου 2024 δράση ευαισθητοποίησης των μαθητών της Α’ τάξης, με θέμα τις σχέσεις στην εφηβεία, ενώ στο τέλος του μήνα έχει προγραμματιστεί ανάλογη δράση, με θέμα τον εκφοβισμό στο φυσικό και διαδικτυακό χώρο.
Άξια αναφοράς είναι και η δράση ενδοσχολικής επιμόρφωσης που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 5 Μαρτίου 2204, με ομάδα-στόχο τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, στην οποία παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν θέματα που άπτονται της ενεργητικής ακρόασης και αποτελεσματικής επικοινωνίας των μελών της σχολικής κοινότητας. Εισηγητές της δράσης, ήταν μέλη του εκπαιδευτικού δυναμικού του σχολείου και συγκεκριμένα οι: Κ. Εμμανουηλίδου (ψυχολόγος), Λ. Δουτσίνη (φιλόλογος παράλληλης στήριξης) και Δ. Χασιλίδης (μαθηματικός παράλληλης στήριξης), κατόπιν πρότασης του διευθυντή του σχολείου.
Τέλος, κατόπιν της προσομοίωσης μιας εναρκτήριας συνεδρίασης του ευρωκοινοβουλίου που πραγματοποιήθηκε, σε συνεργασία με το Europe Direct Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, στο πλαίσιο του προγράμματος Eurolab: 2nd Gymnasium of Kavala, A European Citizenship Laboratory, στις 27 Φεβρουαρίου 2024, με την συμβολή του Δημ. Σπιτσέρη, ομάδα εννέα μαθητών/μαθητριών, με την συνοδεία δύο καθηγητριών τους, βρίσκονται στο Στρασβούργο για το διάστημα 11-15 Μαρτίου 2024, κατόπιν πρόσκλησης Έλληνα ευρωβουλευτή, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Jean Monnet.