-«Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και την διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες», αναφέρει η παράγραφος 2, του άρθρου 16 του Συντάγματος της Ελλάδας. Αναρωτιόμαστε, πως ένα πανεπιστήμιο της αλλοδαπής, από το Ηνωμένο Βασίλειο για παράδειγμα, που θα ιδρύσει και θα λειτουργήσει ένα παράρτημά του στην Ελλάδα, θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και την διάπλαση των Ελλήνων σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες. Ο σκοπός ενός τέτοιου παραρτήματος και πολύ περισσότερο ενός ιδιώτη, που θα λειτουργήσει πανεπιστημιακό ίδρυμα στην ελληνική επικράτεια, δεν θα είναι, σαφώς, η ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων. Γι’ αυτό και το Σύνταγμα (της Ελλάδας) προβλέπει σοφά, ότι η παιδεία είναι βασική αποστολή του κράτους. Και όχι των πανεπιστημίων του εξωτερικού και των ιδιωτών.
-Επίσης, στην παράγραφο 5 αναφέρεται ότι: «Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, με πλήρη αυτοδιοίκηση. Τα ιδρύματα αυτά τελούν υπό την εποπτεία του κράτους». Το Σύνταγμα, δηλαδή, αναφέρεται σε πανεπιστήμια που είναι νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και έχουν πλήρη αυτοδιοίκηση. Δεν αναφέρεται σε παραρτήματα, ούτε πανεπιστήμια που είναι νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου.
-Ακόμα, η παράγραφος 8, του ίδιου άρθρου του Συντάγματος, αναφέρει ρητά ότι: «Η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται». Και ότι: «Νόμος ορίζει τις προϋποθέσεις και τους όρους χορήγησης άδειας, για την ίδρυση και λειτουργία εκπαιδευτηρίων που δεν ανήκουν στο κράτος». Είναι άλλο πράγμα η ανώτατη σχολή και άλλο πράγμα το εκπαιδευτήριο. Στην Ελλάδα υπάρχουν αρκετά εκπαιδευτήρια στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τα οποία δεν ανήκουν αλλά εποπτεύονται από το κράτος.
-Και κάτι εξίσου σημαντικό, κατά την ταπεινή μας άποψη. Εάν λειτουργήσουν (και) στην Ελλάδα παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων, ή πανεπιστημιακές σχολές από ιδιώτες, κάτι που θεωρείται αδύνατο σύμφωνα με τα παραπάνω, πως θα προσελκύσουν φοιτητές; Θα περιληφθούν τα μη κρατικά μη κερδοσκοπικά ιδρύματα στο μηχανογραφικό δελτίο των πανελληνίων εξετάσεων; Αν ναι, δεν πιστεύουμε ότι θα τα επιλέξουν πολλοί υποψήφιοι φοιτητές. Αν όχι, θα δημιουργηθεί μία αδικία. Διότι, μία μεγάλη μερίδα αποφοίτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, θα δοκιμαστεί στις πανελλήνιες εξετάσεις, για να πετύχει την εισαγωγή στην ανώτατη βαθμίδα εκπαίδευσης, ενώ όσοι και όσες δεν επιθυμούν να δώσουν εξετάσεις, για να εισαχθούν στα δημόσια πανεπιστήμια, θα αποκτήσουν πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση με οικονομικό κριτήριο. Εμείς δεν θεωρούμε ηθικό να πάρει κάποιος, ή κάποια, πτυχίο ανώτατου ιδρύματος, επειδή έχει (η οικογένεια του) την οικονομική δυνατότητα να αποφύγει τις (πανελλαδικές) εξετάσεις. Και μάλιστα, να του δοθεί η δυνατότητα να σπουδάσει στον τόπο του, εξοικονομώντας χρήματα από την διαμονή στο εξωτερικό.
-Το κυριότερο είναι, ότι ο πτυχιούχος ενός δημόσιου πανεπιστήμιου και ο πτυχιούχος ενός παραρτήματος πανεπιστημίου του εξωτερικού, ή ιδιωτικού, θα αντιμετωπιστούν το ίδιο στην αγορά εργασίας. Άραγε, ο κάτοχος τίτλου σπουδών μη κρατικού μη κερδοσκοπικού πανεπιστήμιου, θα συμμετέχει ισότιμα σε διαγωνισμό για την πρόσληψη στο ελληνικό δημόσιο; Και αντίστροφα, ο κάτοχος πτυχίου δημόσιου πανεπιστήμιου, θα έχει προβάδισμα έναντι του πτυχιούχου μη κρατικού μη κερδοσκοπικού πανεπιστήμιου στην ιδιωτική αγορά εργασίας;
-Εάν επιθυμεί η κυβέρνηση να κάνει την μεγάλη «τομή» στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση, επιτρέποντας την λειτουργία μη κρατικών ιδρυμάτων, ας καταργήσει, ή τροποποιήσει, το σχετικό άρθρο του Συντάγματος. Εμείς δεν βλέπουμε τον λόγο να το πράξει. Θα προκαλέσει κοινωνική ανισότητα.
Εδω πεφτει το γελιο της αρκουδας. Παιδεια (ανωτατη παιδεια) και εθνικη και θρησκευτικη συνειδηση. Καλο ανεκδοτο. Πολυ στα εθνικα και στα θρησκευτικα το ριχνουν τα Πανεπιστημια, οι ξενοι θα διαφθειρουν τα Ελληνοπουλα. Ουτε μια περα δεν ξοδεψαμε στο πολυτεχνειο η νομικη σχολη για αναπτυξη εθνικης συνειδησης. Οσο για θρησκευτικη … τι να πω..
Το πλρη αυτοδιοικηση των Πανεπιστημιων ειναι αλλο ανεκδοτο, κομματικο…
Το συνταγμα στην αναγραφη περι παιδειας μοιαζει με λογο Παπαδοπουλου επταετιας. Οπως εχουν αλλαξει αλλες διαταξεις του ετσι θα μπορουσαν να αλλαξουν και αυτες που για μενα ειναι σταλινικες και εκτος συγχρονης πραγματικοτητας.
“ιδιωτες απαγορευεται”. Δεν λεει τιποτε για ιδιωτικα ιδρυμα η ΝΠΙΔ…
Πως θα γινονται δεκτοι? Θα στελνουν βαθμους η θα παιρνουν τεστσ (οπως για παραδειγμα Αγγλια, ΗΠΑ) και με αυτα τα τεστσ θα αξιολογουνται.
Να κανω μια ερωτηση για το σταλινικο ελληνικο συστημα εισαγωγης σε ΑΕΙ. Ενα παιδι 22 ετων θελει τοτε να παει να σπουδασει. Η ενας 30αρησ. Ποιο ειναι πιο ευκολο? Να κανει μια αιτηση (οπως ΗΠΑ για πχ) η να καθισει θρανιο και να παρει παλι πανελληνιες? οπως Ελλαδα.
Δηλαδη μας λες οτι το ελληνικο ΑΕΙ και τα πτυχια του ειναι μονο για να πληρουν τιτλους/προυποθεσεισ που χρειαζονται για προσληψησ στο Δημοσιο…
Πολλα Ελληνοπουλα εχουν τελειωσει Πανεπιστημιο ιδιωτικο στην Ελλαδα (Deree). Περι τις 60.000. Μπορει να μην ειναι δημοσιοι υπαλληλοι (αν και μερικοι ειναι και βουλευτες αλλα οχι απο το Deree, πχ ο Μακαριος Λ.)
Αν και δεν θελω να αρχισω να κανω διαφημιση , πολλα ιδρυματα ξενα που λειτουργουν σε ελλαδα δινουν υποτροφιες δικες τους. Επισης μπορει να παρουν μεσω Ιδρυματος Νιαρχου.
Η αγορα εργασιας αποφευγει τα παρακατιανα Ελληνικα Πανεπιστημια. Μια πολυεθνικη τι θα παρει εναν Α απο ξενο πανεπιστημιο (εν Ελλαδι η εξωτερικου) η ενα 5αρια απο το ΔΙΠΑΕ, ΑΠΘ?
Τα μαγαζια υγειονονομικου ενδιαφεροντος ειναι γεματα με αποφοιτους Ελληνικων πανεπιστημιων.
Το Σύνταγμα για κάθε κράτος, όχι μόνο για την Ελλάδα, είναι το θεμέλιο για την λειτουργία του. Άλλωστε, το ανώτατο δικαστήριο κρίνει τους νόμους, που ψηφίζει το εθνικό Κοινοβούλιο, με βάση το Σύνταγμα. Αλίμονο εάν καταργηθεί το Σύνταγμα, ο πυλώνας της δημοκρατίας. Τα μέλη κάθε κυβέρνησης ορκίζονται να είναι πιστά στην πατρίδα και το δημοκρατικό πολίτευμα, να υπακούουν στο Σύνταγμα και τους νόμους… Εάν στο Σύνταγμα της Ελλάδας υπάρχουν “αναχρονιστικές” διατάξεις, αυτές μπορεί η ενισχυμένη πλειοψηφία της Βουλής των Ελλήνων να τις αλλάξει και να τις βελτιώσει. Όσο ισχύουν οφείλουν όλοι να υπακούουν σ’ αυτές. Ο χαρακτηρισμός που χρησιμοποιείς για το Σύνταγμα αναγνώστη, που κρύβεσαι πίσω από την ανωνυμία σου, είναι απαξιωτικός και απαράδεκτος.
Όσον αφορά την ελληνική παιδεία και ειδικότερα την δημόσια ανώτατη εκπαίδευση, τα προβλήματα που έχει οφείλονται στις πολιτικές που εφαρμόζονται και στον εναγκαλισμό μερίδας των εκπαιδευτικών και των ακαδημαϊκών με τα κόμματα εξουσίας. Διαφωνούμε με τον απαξιωτικό, επίσης, χαρακτηρισμό για το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Χρειάζεται να υπάρχει ένα δίκαιο και αξιοκρατικό σύστημα, για την εισαγωγή στα ανώτατα (εκπαιδευτικά) ιδρύματα, όπως υπάρχει το Α.Σ.Ε.Π. για την πρόσληψη στο Δημόσιο. Σαφώς και το πτυχίο που δίνουν τα δημόσια πανεπιστήμια στην Ελλάδα, δεν είναι το εφόδιο για την πρόσληψη στο Δημόσιο. Δεν επιθυμούν όλοι οι πτυχιούχοι να εργαστούν στις δημόσιες Υπηρεσίες. Το κυριότερο, τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια δεν είναι καθόλου παρακατιανά. Αντιθέτως, είναι εξαιρετικά ιδρύματα και ορισμένα συγκταλέγονται στα καλύτερα του κόσμου. Οι πτυχιούχοι των δημόσιων πανεπιστημίων, βεβαίως, δεν είναι όλοι ικανοί να εργαστούν σε πολυεθνικές εταιρείες, αλλά ούτε αξίζουν να εργάζονται σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος.