Είναι γεγονός ότι, ο Ευαγγελιστής Ιωάννης δεν καταγράφει την στιγμή της βάπτισης του Χριστού, σε σχέση με τους τρεις συνοπτικούς Ευαγγελιστές, οι οποίοι, βέβαια, με μεγαλειώδη απλότητα και εν συντομία αναφέρουν το μεγάλο και θαυμαστό Μυστήριο της Επιφανείας, ή Θεοφανίας του Υιού και Λόγου του Θεού, το οποίο αποκαλύπτει διακριτά και αισθητά τα τρία Πρόσωπα της Τριαδικής Θεότητος.

Στην αυριανή ευαγγελική περικοπή έχει εξαιρετική σημασία η μαρτυρία του Ιωάννου του Προδρόμου, πρόσωπο που διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο στην συντέλεια του Βαπτίσματος του Χριστού. Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης επικεντρώνεται στην μαρτυρία του Προδρόμου, στην χρονική στιγμή μετά το βάπτισμα του Χριστού, στο θαυμαστό συναίσθημα που γεννήθηκε μέσα του, όταν αντίκρισε το Άγιο Πνεύμα στους ουρανούς σε μορφή περιστεριού, αλλά και στο μεγαλείο της ομολογίας του Προδρόμου, ότι όντως εκπληρώθηκαν οι προφητείες και ότι έρχεται Εκείνος που ως αρνίον θα θυσιασθεί και θα σηκώσει την αμαρτία και την ενοχή του εξαλείφοντας αυτή.

Ο Χριστός βαπτίστηκε στον Ιορδάνη από τον Ιωάννη, επειδή ήταν θέλημα και ευδοκία Θεού. Ο Ιωάννης βάπτιζε και προετοίμαζε τους Ιουδαίους ζητώντας την ομολογία στο Θεό και την παραδοχή των αμαρτιών τους, την μετάνοια και την εισαγωγή τους στη νέα ζωή που θα εγκαινιασθεί με τον ερχομό του Μεσσία. Στην ουσία, το βάπτισμά του ήταν μία προετοιμασία για την υποδοχή του Χριστού, την οποία βλέπει και βιώνει την εκπλήρωσή της.

Δεν είχε ανάγκη ο Χριστός το προδρομικό βάπτισμα ως αναμάρτητος, αλλά το βάπτισμα είχε ανάγκη από την δύναμη του Χριστού. Το βάπτισμα του προδρόμου, ήταν βάπτισμα μετανοίας και τώρα γίνεται βάπτισμα υιοθεσίας στο Πρόσωπο του προαιώνιου Θεού που γίνεται άνθρωπος.

O Ιωάννης ομολογεί την πίστη του και αναγνωρίζει τον Χριστό ως Θεάνθρωπο. Η ομολογία του ολοκληρώνεται όταν παρακινεί τους μαθητές του να ακολουθήσουν Εκείνον που είναι η πηγή της ζωής και ότι προϋπήρχε πριν από τον ίδιο ασυγκρίτως λαμπρότερος και ενδοξότερος ως Θεός.

Την ίδια ομολογία πρέπει να αποδεχθούμε και να την θέσουμε κι εμείς ως προϋπόθεση στην ζωή μας. Στις δυσκολίες της εποχής πρέπει να βιώνεται με τον τρόπο της ζωής μας και τα έργα μας, όχι μόνο με τα λόγια μας. Ο Θεός γνωρίζει το βάθος της καρδιάς μας και κάνει αισθητή την παρουσία Του όταν τον αναζητούμε και εκφράζουμε δι’ έργων την αγάπη μας προς Αυτόν.

ΕΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ Φ. Ν. Θ., αρχιμανδρίτης Παντελεήμων Σάββας

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ