Επιστολή προς τις Περιφέρειες, τους Δήμους και τα Επιμελητήρια, που ανήκουν στην ζώνη διέλευσης της Εγνατίας οδού, με θέμα την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου σε ιδιώτη, απέστειλε ο σύλλογος των εργαζομένων στην «Εγνατία Οδός Α.Ε.». Οι εργαζόμενοι αναφέρουν τα ακόλουθα: «Στις 01.04.2021 ανοίχτηκαν οι μόλις δύο προσφορές (από τους 9 αρχικά υποψήφιους, που είναι, άραγε, ο ανταγωνισμός τελικά;) για την παραχώρηση του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας, την Εγνατία οδό και τους κάθετους άξονες της, έργο τεράστιας γεωπολιτικής και στρατηγικής σημασίας, που κόστισε στους Έλληνες και ευρωπαίους πολίτες 7 δις €. Η παραχώρηση αυτή, είναι ενάντια στο δημόσιο συμφέρον, για τους παρακάτω λόγους: 1) Το έργο είναι πλήρως κατασκευασμένο και λειτουργικό ήδη από το 2010 και αποπληρώνει τμήμα του δημόσιου χρέους. 2) Παρά το χαμηλότερο τίμημα διοδίων από όλους τους άλλους αυτοκινητοδρόμους, παράγει έσοδα, τα οποία καλύπτουν πλήρως τα έξοδα λειτουργίας και συντήρησής του, ενώ εξασφαλίζει και υπερβάλλον κεφάλαιο, που μπορεί να διατεθεί σε άλλα έργα, ή επενδύσεις.

Αναρωτιόμαστε, σε ένα έργο που έχει ήδη ολοκληρωθεί, ποιο θα ήταν το εύλογο τίμημα παραχώρησης, ώστε να μην θεωρηθεί «ξεπούλημα» δημόσιας περιουσίας; Αναρωτιόμαστε, τέλος, λαμβάνοντας υπόψη και τις παλιότερες συμβάσεις παραχώρησης, αλλά και την περίοδο του covid, όπου αποζημιώθηκαν όλοι οι ιδιωτικοί αυτοκινητόδρομοι για διαφυγόντα κέρδη, ποιος νοήμων άνθρωπος μπορεί να πει ότι, τελικά αυτό που συμβασιοποιείται αρχικά εφαρμόζεται, ή τελικά έχουμε λεόντειες συμβάσεις, όπου τα κέρδη (ως εξασφαλισμένα) πάνε στους ιδιώτες και οι ζημιές στο δημόσιο;

Για την τεκμηρίωση των απόψεών μας, σας καταθέτουμε μελέτη που εκπόνησε ο σύλλογος εργαζομένων της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» (ΣΕΤΕΟ), σε συνεργασία με έγκριτους οικονομολόγους και η οποία αποδεικνύει ότι, η παρούσα δημόσια διαχείριση του αυτοκινητόδρομου, είναι αυτή που εξυπηρετεί με τον καλύτερο τρόπο το δημόσιο συμφέρον.

Όπως σας έχουμε ενημερώσει και στο παρελθόν (22/1/2021), η παραχώρηση της Εγνατίας οδού και των καθέτων αξόνων, θα επηρεάσει κυρίως τις τοπικές κοινωνίες από τις οποίες διέρχεται ο αυτοκινητόδρομος, αυξάνοντας υπέρμετρα το κόστος των μεταφορών και της μετακίνησης των πολιτών, λαμβάνοντας υπόψη και τις τρέχουσες τιμές των καυσίμων, που κανείς δεν γνωρίζει που θα φτάσουν. Σήμερα, η χρέωση των διοδίων είναι 0,03€/χλμ και υπάρχουν αρκετές απαλλαγές για τις τοπικές κοινωνίες, καθώς και δυνατότητα διεύρυνσής τους. Πριν από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης, σύμφωνα με το Φ.Ε.Κ. 2018/25.5.2020, θα πρέπει το δημόσιο να αυξήσει την χρέωση στα 0,04€/χλμ. Μετά την παραχώρηση, η χρέωση θα είναι άμεσα 0,05€/χλμ, σύμφωνα με το άρθρο 19.2.2(ii) του σχεδίου σύμβασης παραχώρησης και μετά την 5η τμηματική προθεσμία 0,063€/χλμ, σύμφωνα με το άρθρο 19.2.2(i) του σχεδίου σύμβασης παραχώρησης.

Δηλαδή, θα υπερδιπλασιαστεί το κόμιστρο όλων των διοδίων, θα κοπούν όλες οι απαλλαγές και ακόμα αν θα κρατήσουν κάποιες, αυτές θα είναι εις βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, μιας που η σύμβαση δεν τις προβλέπει. Ακόμα και η εφαρμογή πλήρως αναλογικού συστήματος χρέωσης κι αν γίνει (άραγε, ποιος θα πληρώσει το κόστος του συστήματος;), το κόστος χρήσης ανά χιλιόμετρο δεν θα αλλάξει.

Πιστεύουμε ότι τώρα, που διανύουμε περίοδο προεκλογική για τους Ο.Τ.Α., θα ήταν δόκιμο να πάρουν θέση για το ζήτημα αυτό όλες οι παρατάξεις σε μία συζήτηση στην επόμενη συνεδρίαση των συμβουλίων σας. Εφόσον κι εσείς το κρίνετε σκόπιμο, μπορεί ο σύλλογός μας να συνδράμει και να σας παρουσιάσουμε τις απόψεις, αλλά και να διερευνήσουμε κοινές δράσεις, για να διασφαλισθεί το δημόσιο συμφέρον και η ασφαλής και προσβάσιμη (λόγω κόστους) μετακίνηση των πολιτών της περιοχής σας».

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ