Ενόψει του αναμενόμενου κύματος κακοκαιρίας «ΥΠΑΤΙΑ», αναφέρει δελτίο Τύπου, συγκλήθηκε σύσκεψη με πρωτοβουλία του προϊσταμένου του τμήματος Πολιτικής Προστασίας Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας, την Τρίτη 8 Ιανουαρίου 2019, με τους εμπλεκόμενους φορείς, στο γραφείο του αντιπεριφερειάρχη, προκειμένου να επιτευχθεί, ο καλύτερος δυνατός συντονισμός των δράσεων στην αντιμετώπιση των προβλημάτων.
Κατά την σύσκεψη ενημερώθηκαν τόσο οι Δήμοι, όσο και η Ελληνική Αστυνομία και τέθηκαν σε αυξημένη ετοιμότητα οι Υπηρεσίες της Π.Ε. Καβάλας και ιδιαίτερα η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων. Δόθηκε εντολή για προληπτικό έλεγχο των μηχανημάτων και επιφυλακή του προσωπικού, ενημερώθηκαν οι ανάδοχοι των συμβάσεων συντήρησης του οδικού δικτύου και έλαβαν οδηγίες, ώστε να είναι σε αυξημένη ετοιμότητα.
Στο ηπειρωτικό τμήμα του Νομού, η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων αντιμετώπισε τις επιπτώσεις της κακοκαιρίας και διαφύλαξε τη βατότητα των οδών που βρίσκονται στην αρμοδιότητά της. Πρόκειται για οδικό δίκτυο περίπου 530 χιλιομέτρων. Τα βασικά μέσα που έχει στη διάθεσή της η Υπηρεσία, είναι 8 αποχιονιστικά μηχανήματα και 2 διαμορφωτές γαιών (Grader), τα περισσότερα μεγάλης ηλικίας και ιδιαίτερης καταπόνησης. Τα μηχανήματα αυτά, από την έναρξη της κακοκαιρίας (μεσημέρι Τετάρτης 9 Ιανουαρίου 2019), επιχειρούσαν στο οδικό δίκτυο. Το ένα εξ’ αυτών, το παλαιότερο, τέθηκε νωρίς εκτός λειτουργίας λόγω μηχανικής βλάβης, που οφείλεται στις ιδιαίτερα χαμηλές θερμοκρασίες στη περιοχή της έδρας του.
Το αριθμητικά ανεπαρκές προσωπικό της Υπηρεσίας, καταβάλλοντας υπεράνθρωπη προσπάθεια και χωρίς να έχει λάβει αποζημιώσεις υπερωριών και νυχτερινών εργασιών επί σειρά ετών, επιχείρησε σε μεγάλη ακτίνα δράσης, από τις δυτικές περιοχές του Νομού από τον Δήμο Παγγαίου, που έγινε η «είσοδος» της κακοκαιρίας, μέχρι τις ορεινές περιοχές του Δήμου Νέστου, κυρίως όμως στο ύψωμα του Αγίου Σίλα, στην περιμετρική οδό, ακόμα και εντός της πόλης Καβάλας. Όπως και το 2018, το μεσημέρι της Τετάρτης 9 Ιανουαρίου 2019, τη στιγμή που το φαινόμενο ήταν σε έξαρση, συνέβη το ίδιο μποτιλιάρισμα αυτοκινήτων με τους οδηγούς να μετακινούνται ταυτόχρονα, προσπαθώντας να ξεφύγουν από τον χιονιά.
Στα πέντε χιλιόμετρα δρόμου, από την Καβάλα μέχρι τον Σταυρό Αμυγδαλεώνα, επιχειρούσαν κατά περιόδους ακόμα και τέσσερα μηχανήματα, χωρίς διαλείμματα, προκειμένου να κρατήσουν ανοικτό τον βασικότερο οδικό άξονα ευθύνης της Π.Ε. Καβάλας.
Διαπιστώθηκε, για άλλη μία φορά, ότι ο όγκος των αυτοκινήτων και των φορτηγών, πολλά απ’ αυτά ανέτοιμα, χωρίς αντιολισθητικές αλυσίδες και οδηγούς χωρίς εμπειρία σε αντίστοιχες συνθήκες, σε συνδυασμό με την ένταση της χιονόπτωσης, οδήγησαν σε μειωμένη απόδοση του έργου του αποχιονισμού.
Παρόλα τα παραπάνω, ο δρόμος παρέμεινε διαρκώς ανοικτός, με μειωμένη ταχύτητα κίνησης των οχημάτων, χωρίς να σημειωθεί το παραμικρό ατύχημα. Αντίστοιχων απαιτήσεων καταστάσεις αντιμετωπίστηκαν επαρκώς στο κρίσιμο σημείο της διάβασης του Ακροβουνίου. Επιπλέον, τα μηχανήματα της Π.Ε. Καβάλας επιχειρούσαν στον δημοτικό δρόμο που οδηγεί από τον Άγιο Λουκά και την Κηπούπολη προς το νοσοκομείο, για να απεγκλωβίσουν αρκετά αυτοκίνητα που ήταν καθηλωμένα.
Όσον αφορά τη Θάσο, υπήρξε ταυτόχρονη έναρξη της επιχείρησης αποχιονισμού του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου του νησιού, μήκους περί τα 100 χιλιόμετρα, με το μισθωμένο αποχιονιστικό πολυμηχάνημα, μέσω σύμβασης συντήρησης. Δυστυχώς, σύντομα παρουσιάστηκε μη επισκευάσιμη βλάβη στο σύστημα αλατοδιανομής του. Αντικαταστάθηκε με το πολυμηχάνημα που δραστηριοποιούνταν στην περιοχή του Δήμου Νέστου, λόγω μειωμένων απαιτήσεων κατά τις απογευματινές ώρες στην περιοχή.
Συγκεντρωτικά, τα 7 αποχιονιστικά μηχανήματα, ο ένας διαμορφωτήρας γαιών (Grader) και ο φορτωτής, που έχει υπό την ευθύνη της και διαχειρίζεται η Δ.Τ.Ε. Π.Ε. Καβάλας, πάντα σε συνεργασία και υπόδειξη της Πολιτικής Προστασίας, ενήργησαν στο διάστημα από ώρα 11.30 της Τετάρτης 09/01/2019 έως και το μεσημέρι της Πέμπτης 10/01/2019, ως εξής:
-Αποχιονιστικό IVECO, KHH 5111, επί 16 ώρες σε 420 χλμ. οδικού δικτύου.
-Αποχιονιστικό IVECO, KHH 6510, 17 ώρες σε 430 χλμ. οδικού δικτύου.
-Αποχιονιστικό UNIMUC, KHI 2871, επί 20 ώρες σε 450 χλμ. οδικού δικτύου.
-Αποχιονιστικό UNIMUC, Μ.Ε. 134623, επί 20 ώρες σε 460 χλμ. οδικού δικτύου.
-Αποχιονιστικό THOMAS, KHH 5117 (Τέθηκε σε ακινησία, λόγω βλάβης και είναι υπό επισκευή).
-Αποχιονιστικό DEMLER BENZ, ME 87660, μισθωμένο μέσω της σύμβασης υπηρεσιών συντήρησης, 24 ώρες σε 495 χλμ. οδικού δικτύου.
-Αποχιονιστικό MERCEDES, ME 83370, 13.5 ώρες μισθωμένο μέσω της σύμβασης υπηρεσιών συντήρησης, σε 260 χλμ. οδικού δικτύου.
-Αποχιονιστικό (Θάσος) MAGIRUS BENZ, ME 52213, μισθωμένο μέσω της σύμβασης υπηρεσιών συντήρησης, 11 ώρες σε 360 χλμ. οδικού δικτύου.
-Διαμορφωτής γαιών Grader επί 5 ώρες.
Ήτοι, συνολικά διανύθηκαν και αποχιονίστηκαν 2.870 χλμ. οδικού δικτύου και καταναλώθηκαν 500 τόνοι αλατιού (από τις αρχές της χρονιάς).
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Α. Η Δ.Τ.Ε. Π.Ε. Καβάλας, με τα «εργαλεία» που έχει στη διάθεσή της και με κριτήριο κύρια στο να ανταποκριθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στο καθήκον και τις υποχρεώσεις της, χωρίς να επιβαρύνεται η Περιφέρεια και κατ’ επέκταση οι πολίτες με μη ανταποδοτικές υπέρογκες δαπάνες, προτεραιότητα δίνει στην αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των προβλημάτων και δεν επικεντρώνεται στην επικοινωνιακή διαχείριση των ενεργειών της και την προβολή του έργου της.
Β. Στην εν λόγω κακοκαιρία, για το πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης της Καβάλας, στο πλαίσιο αρμοδιότητας και ευθύνης λειτουργίας του οδικού δικτύου του Δήμου Καβάλας, απαιτήθηκε αποχιονισμός στο τμήμα από την Καλαμίτσα μέχρι το νοσοκομείο. Λόγω ετοιμότητας, απαιτήσεων των συνθηκών και υποδείξεων της Πολιτικής Προστασίας (οδηγίες του προϊσταμένου Πολιτικής Προστασίας, Σταύρου Κιβράκη), αποχιονιστικά μηχανήματα της Δ.Τ.Ε. Π.Ε. Καβάλας ενήργησαν καταλυτικά στο εν λόγω τμήμα της οδού.