-Στο προηγούμενο άρθρο μας, αναφερθήκαμε στο μεγάλο πλεονέκτημα που έχει η θαλάσσια περιοχή της Καβάλας, λόγω της λειτουργίας των πλωτών εγκαταστάσεων εξόρυξης υδρογονανθράκων και συγκεκριμένα της πλωτής εξέδρας στο εξαντλημένο κοίτασμα φυσικού αερίου «Νότια Καβάλα». Για τέσσερις δεκαετίες, στον κόλπο της Καβάλας υπάρχει ένα απτό παράδειγμα αρμονικής συνύπαρξης μιας ιδιαίτερα απαιτητικής δραστηριότητας, όπως είναι η άντληση πετρελαίου και φυσικού αερίου, με άλλες σημαντικές οικονομικές δραστηριότητες, όπως είναι ο τουρισμός και η αλιεία.

-Κι ενώ μπορεί να αξιοποιηθεί το εξαντλημένο πεδίο και η εξέδρα «Νότια Καβάλα», για την αποθήκευση φυσικού αερίου, η ελληνική κυβέρνηση επιμένει, άραγε γιατί(;), στην υλοποίηση του «εμβληματικού» έργου του Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (Α.Σ.Φ.Α.) Αλεξανδρούπολης (φωτογραφία). Πρόκειται, σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση (Κ.Υ.Α.) που εγκρίνει το έργο, να εγκατασταθεί απέναντι από την Θρακική παραλία μία πλωτή μονάδα, η οποία θα αποθηκεύει έως 170.000 κυβικά μέτρα υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), το οποίο θα μεταφέρουν μέχρι την πλωτή μονάδα ειδικά διαμορφωμένα δεξαμενόπλοια. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα μεταγγίζεται με βραχίονες και θα αποθηκεύεται προσωρινά στις κρυογενικές δεξαμενές της πλωτής μονάδας. Στην συνέχεια, το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα αεριοποιείται στις εγκαταστάσεις αεριοποίησης, που βρίσκονται πάνω στην πλωτή μονάδα και μέσω ειδικής διάταξης, θα διοχετεύεται στον υποθαλάσσιο αγωγό. Ο υποθαλάσσιος αγωγός έχει μήκος 24 χιλιόμετρα και απολήγει στα ανατολικά της Αλεξανδρούπολης. Από εκεί, ο αγωγός ακολουθεί βόρεια πορεία 4 χιλιομέτρων, μέχρι τον ρυθμιστικό σταθμό που συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (Ε.Σ.Φ.Α.).

-Για να κατασκευαστεί ο υποθαλάσσιος αγωγός, πρέπει να δεσμευτεί διάδρομος συνεχόμενου θαλάσσιου χώρου και πυθμένα, με συνολικό εμβαδόν 1.419.554,92 τετραγωνικά μέτρα. Δηλαδή, σε μία θαλάσσια ζώνη μήκους 24 χιλιομέτρων και πλάτους 60 μέτρων (30 μέτρα εκατέρωθεν του αγωγού), δεν θα επιτρέπεται, για λόγους ασφάλειας, καμία δραστηριότητα!

-Το Θρακικό πέλαγος είναι ένα πλούσιο αλιευτικό πεδίο, το οποίο τροφοδοτεί με αλιεύματα όλη την Ελλάδα. Λόγω της εκβολής τριών μεγάλων ποταμών, του Έβρου, του Νέστου και του Στρυμόνα, η θαλάσσια περιοχή εμπλουτίζεται συνεχώς με τροφή και προσελκύει πολλά είδη ψαριών. Τα τελευταία έτη λόγω της κλιματικής αλλαγής, που προκαλεί αύξηση της θερμοκρασίας του θαλασσινού νερού, συγκέντρωσης φυτοππλαγκτού και της ανθρώπινης δραστηριότητας (παράνομη αλιεία, κυρίως από τουρκικά αλιευτικά σκάφη, χρήση λιπασμάτων στην γεωργία, κ.λπ.), τα αλιεύματα μειώθηκαν σημαντικά. Η λειτουργία του Α.Σ.Φ.Α. Αλεξανδρούπολης, με την πλωτή μονάδα αποθήκευσης και αεριοποίησης φυσικού αερίου, αλλά κυρίως με τον υποθαλάσσιο αγωγό, θα γίνει η ταφόπλακα της αλιείας στην περιοχή.

-Θεωρούμε απολύτως λογική και δικαιολογημένη την αντίθεση των συνεταιρισμών αλιέων του Θρακικού πελάγους στην λειτουργία του Α.Σ.Φ.Α. Αλεξανδρούπολης. Είναι πολύ λυπηρό, επίσης, που η περιφερειακή και η τοπική αυτοδιοίκηση, δεν αντιλαμβάνονται το σοβαρό πλήγμα για τον τόπο και λειτουργούν ως «μεσολαβήτριες», για να επιβληθεί η βούληση της κεντρικής διοίκησης και των εταιρειών που εμπλέκονται στο έργο. Θα θυμίσουμε την σθεναρή αντίδραση της κοινωνίας της Καβάλας τον Ιούλιο του 2014, όταν απέτρεψε το έργο της Δ.ΕΠ.Α. (Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου) με την ονομασία Aegean LNG.

-Το εξαντλημένο κοίτασμα «Νότια Καβάλα» μπορεί να αποθηκεύσει πολλές χιλιάδες περισσότερα κυβικά μέτρα υγροποιημένου φυσικού αερίου, από μία πλωτή μονάδα όπως η Α.Σ.Φ.Α. Αλεξανδρούπολης. Επίσης, η αεριοποίηση μπορεί να γίνεται πάνω στην υπάρχουσα πλωτή εξέδρα και το αέριο να διοχετεύεται απευθείας σε δεξαμενόπλοια, χωρίς να κατασκευαστεί υποθαλάσσιος αγωγός μεταφοράς προς την ακτή.

-Υ.Γ. Δεν έχει κανένα νόημα να συναντηθούν οι εκπρόσωποι των αλιέων, με τα στελέχη της κοινοπραξίας εταιρειών του Α.Σ.Φ.Α. Αλεξανδρούπολης. Μία τέτοια συνάντηση, έχει στόχο να καμφθεί η αντίδραση των επαγγελματιών αλιέων. Είναι κρίμα, που ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος αλιευτικής πολιτικής της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, Ανδρέας Καραγιώργης, παίζει τον ρόλο του «διαμεσολαβητή», προς όφελος της κοινοπραξίας των εταιρειών.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ