-Από την περασμένη Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου 2024, άρχισε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής των Ελλήνων, η «επεξεργασία» του σχεδίου νόμου, για την ίδρυση και λειτουργία μη κρατικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα. Στην επιτροπή μίλησε και ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (Ο.Ε.Ε.), Κωνσταντίνος Κόλλιας, ο οποίος είπε ότι: «Στόχος πρέπει να είναι, να αποφευχθεί η μαζική φυγή των νέων για σπουδές στο εξωτερικό, αλλά και να αποτελέσει η Ελλάδα μέρος της παγκόσμιας ζήτησης για πανεπιστημιακές σπουδές».
-Αυτό που φαίνεται ότι θα συμβεί στην Ελλάδα, τα επόμενα έτη, είναι να αποκλειστούν μαζικά από την δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση νέοι και νέες, παρά να φύγουν μαζικά στο εξωτερικό για σπουδές. Όταν η μεγάλη πλειοψηφία των ελληνικών οικογενειών επιβιώνει με τα αστεία επιδόματα και τα διάφορα pass, όταν αρκετές οικογένειες κινδυνεύουν να χάσουν τα σπίτια τους, όταν οι μισθοί και οι συντάξεις έχουν καθηλωθεί επί σειρά ετών, ενώ τα βασικά αγαθά ακριβαίνουν ολοταχώς, πόσες οικογένειες θα στείλουν τα παιδιά τους στο εξωτερικό για σπουδές; Ενώ δεν μπορούν να καλύψουν, ούτε την δαπάνη για σπουδές σε δημόσιο πανεπιστήμιο στην Ελλάδα. Κι αν μερικές οικογένειες έχουν οικονομικό περίσσευμα, ασφαλώς δεν θα στείλουν τα παιδιά τους να σπουδάσουν στο Χάρβαρντ, στην Οξφόρδη, στο Κέιμπριτζ, στο London School of Economics και στα άλλα πρωτοκλασάτα πανεπιστήμια του εξωτερικού. Γιατί, λοιπόν, να τα στείλουν σε ένα δευτεροκλασάτο πανεπιστήμιο, παρά να πάρουν ένα πτυχίο από κάποιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) δημόσιο, ή ιδιωτικό;
-Επομένως, δεν θα υπάρξει μαζική φυγή νέων για σπουδές στο εξωτερικό. Υπήρξε, όμως, μαζική φυγή νέων επιστημόνων από την Ελλάδα, για να αποκατασταθούν επαγγελματικά (και οικογενειακά). Είναι το λεγόμενο φαινόμενο brain drain. Οι νέοι αυτοί επιστήμονες έφυγαν την περίοδο της οικονομικής κρίσης, την δεκαετία του 2010 και σύμφωνα με έρευνα, δεν επιθυμούν να επιστρέψουν στην πατρίδα. «Οι Έλληνες που έφυγαν κατά την διάρκεια της δεκαετίας του 2010, δεν θέλουν να επιστρέψουν στην χώρα, μοιάζουν απογοητευμένοι, σε συνδυασμό και με το τωρινό καλό βιοτικό τους επίπεδο», σχολίασε η Ρεβέκκα Παιδή, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
-Ακόμα κι αν λειτουργήσουν μη κρατικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα, οι απόφοιτοι αυτών των ιδρυμάτων, σε υψηλό ποσοστό, θα ακολουθήσουν τον δρόμο προς το εξωτερικό! Αντίθετα με ότι είπε ο Κ. Κόλλιας στην επιτροπή της Βουλής των Ελλήνων, ότι: «Οι απόφοιτοι των ιδρυμάτων αυτών, θα δραστηριοποιηθούν στην χώρα και θα παράγουν προστιθέμενη αξία, που σε άλλες περιπτώσεις θα στελέχωναν το εργατικό δυναμικό άλλων χωρών». Ποιος νέος επιστήμονας γιατρός θα εργαστεί στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, που υποβαθμίζεται συνειδητά από την κεντρική διοίκηση; Ποιοι νέοι επιστήμονες θα παραμείνουν στην Ελλάδα, όταν φορολογούνται οριζόντια, με ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα, ανεξαρτήτως εάν τα έσοδα που θα έχουν υπερβαίνουν, ή όχι, το φορολογητέο όριο; Πόσοι νέοι επιστήμονες θα παραμείνουν στην χώρα, με την καλπάζουσα ακρίβεια και τις παγιωμένες αποδοχές;
-Ακόμα πιο αστεία, είναι η δήλωση του προέδρου του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, ότι: «Θα προκύψει σημαντική εξέλιξη για τις δημογραφικές εξελίξεις, με προσέλκυση ξένων φοιτητών, που ενδέχεται να μείνουν μόνιμα στην χώρα μετά». Δηλαδή, η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, θα δώσει λύση (και) στο μείζον δημογραφικό πρόβλημα της Ελλάδας! Αν είμαστε σοβαροί!
-Αντί να φέρουμε στην Ελλάδα ξένα πανεπιστήμια, ή παραρτήματα αυτών, ή ιδιώτες «επενδυτές» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μπορούμε να φέρουμε από πρωτοκλασάτα πανεπιστήμια του εξωτερικού μερικούς από τους καλύτερους καθηγητές τους, για να διδάξουν στους Έλληνες φοιτητές των δημόσιων πανεπιστημίων. Έτσι, θα ενισχύσουμε τον συναγωνισμό με τους Έλληνες καθηγητές πανεπιστημίων.
-Πως θα γίνει αυτό; Με την εφαρμογή του νόμου 4957, που ψηφίστηκε τον Ιούλιο του 2022, που θεσμοθέτησε τον «καθηγητή επισκέπτη». Σύμφωνα με τον νόμο (αρ.171, παρ.1) ως επισκέπτης καθηγητής ορίζεται: «Ο Έλληνας, ή αλλοδαπός επιστήμονας, που κατέχει θέση καθηγητή, ή ερευνητή, σε Οργανισμό της αλλοδαπής, είτε διαθέτει τα προσόντα που απαιτούνται για την εκλογή σε θέση επίκουρου καθηγητή σε Α.Ε.Ι.».
-Με βάση τις προβλέψεις του νόμου αυτού (αρ.171, παρ.2 και 3), τα πανεπιστημιακά τμήματα μπορούν να προσλάβουν επισκέπτες καθηγητές πλήρους, ή μερικής απασχόλησης, με θητεία ενός ακαδημαϊκού εξαμήνου, με δυνατότητα παράτασης έως τρία ακαδημαϊκά έτη και ανανέωσης για μία ακόμα τριετία. Οι επισκέπτες καθηγητές όχι μόνο θα έχουν αρκετό χρόνο για να μεταλαμπαδεύσουν στο ελληνικό πανεπιστήμιο την τεχνογνωσία στο αντικείμενο τους και τις βέλτιστες πρακτικές στην έρευνα και την διδασκαλία, αλλά μέσω αυτών, η ελληνική ακαδημαϊκή κοινότητα, θα μπορέσει να έρθει σε περαιτέρω επαφή με ένα παγκόσμιο ακαδημαϊκό δίκτυο ενισχύοντας την εξωστρέφειά του.
-Ορίστε, φίλτατε Κ. Κόλλια, μία πρόταση, που είπατε ότι: «Το νομοσχέδιο στοχεύει στην εξωστρέφεια των δημόσιων πανεπιστήμιων» και είστε επισκέπτης καθηγητής στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης!