Στην προεκλογική περίοδο, για τις δημοτικές εκλογές, ο υποψήφιος δήμαρχος Καβάλας και επικεφαλής του συνδυασμού «Ο Τόπος της Ζωής μας», Χρυσόστομος (Μάκης) Παπαδόπουλος, παρουσίασε την πρόταση του, για την κατασκευή περιμετρικής οδού μήκους 5 χιλιομέτρων και κόστους 5 εκατομμυρίων ευρώ στον οικισμό του Παληού.

Η λύση της περιμετρικής οδού, ωστόσο, δημιουργεί προβληματισμό σε μερίδα των κατοίκων του οικισμού. Δύο εξ’ αυτών κατέθεσαν την ακόλουθη άποψη: «Η δημιουργία περιμετρικού δρόμου στο Παληό, με το υποτιθέμενο όφελος να λύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο οικισμός, κυρίως το καλοκαίρι, υπήρξε ανάμεσα στις προεκλογικές υποσχέσεις πολλών από τους υποψηφίους στις δημοτικές εκλογές. Ωστόσο, ένα έργο σαν κι’ αυτό, θα επηρεάσει τις ζωές και τις περιουσίες των κατοίκων με περισσότερους από έναν τρόπους και γι’ αυτό θα έπρεπε η απόφαση για την δημιουργία του, να είναι αντικείμενο συζήτησης ανάμεσα στους κατοίκους και όχι απλά μία πολιτική απόφαση, χωρίς να προηγηθεί ανοικτή διαβούλευση. Αναφέρομαι πρώτα στο πρόβλημα του θορύβου και των καυσαερίων που θα δημιουργήσει σε όλο το άνωθεν της οδού Μελίνα Μερκούρη τμήμα του οικισμού, που στην ουσία θα περικλειστεί ανάμεσα σε δύο πολυσύχναστους δρόμους. Η πρόταση ορίζει ότι, η Μελίνα Μερκούρη και ο περιμετρικός θα είναι μιας κατεύθυνσης: ο περιμετρικός θα κινείται από Καβάλα προς δυσμάς και η οδός Μελίνας Μερκούρη από δυσμάς προς Καβάλα.

Αυτό συνεπάγεται ότι, οι κάτοικοι του μεγαλύτερου μέρους του οικισμού που βρίσκεται ανατολικά από το κεντρικότερο σημείο (Κοράλι, σχολείο, super market, φαρμακείο), θα πρέπει να ανέβουν, είτε στον περιμετρικό, ή σε κάποια άλλη παράλληλη της Μελίνας Μερκούρη οδό και μετά να ξανακατέβουν προς την οδό Μελίνας Μερκούρη, ούτως ώστε να μπορέσουν να το προσεγγίσουν από δυσμάς. Αν δε λάβουμε υπ’ όψιν τους πολλούς δρόμους που καταλήγουν σε αδιέξοδα (αδιάνοικτους δρόμους), μπορούμε να φανταστούμε το χάος που θα δημιουργηθεί, καθώς και την επιβάρυνση συγκεκριμένων οδών. Και θα ανακουφίσει αυτή η λύση τουλάχιστον την οδό Μελίνας Μερκούρη; Σίγουρα όχι.

Διότι, όταν θα μονοδρομηθεί, θα καταστεί ευκολότερη η προσπέραση ανάμεσα στα αυτοκίνητα, κάτι που θα οδηγήσει σε μεγαλύτερες ταχύτητες, μαρσαρίσματα και συνεπώς μεγαλύτερο θόρυβο, περισσότερα καυσαέρια και ατυχήματα. Το ίδιο θα ισχύσει και στον περιμετρικό φυσικά και είναι αμφίβολο αν οι κυκλικοί κόμβοι θα μπορέσουν να το εμποδίσουν αυτό. Μία άλλη διάσταση του προβλήματος, που θα έπρεπε να ληφθεί υπ’ όψιν, αφορά το κατά πόσο το έργο αυτό θα επηρεάσει αρνητικά τα καταστήματα και τις επιχειρήσεις που βρίσκονται επί της οδού Μελίνας Μερκούρη.

Έχουμε ακούσει επανειλημμένα να παρουσιάζεται η δημιουργία της περιμετρικής οδού ως πανάκεια για τα όποια κυκλοφοριακά προβλήματα τυχόν αντιμετωπίζει ο οικισμός, αλλά δεν έχουμε δει πουθενά δημοσιευμένη την σχετική μελέτη και διερωτώμαι κατά πόσο εξετάζει τις παραμέτρους που έχουν αναλυθεί πιο πάνω. Περιμετρικοί οδοί, αναμφισβήτητα προσφέρουν λύσεις σε μεγάλες πόλεις, σαν την Θεσσαλονίκη για παράδειγμα, αλλά δεν μπορεί αυτή η ιδέα να εφαρμοστεί με τον ίδιο τρόπο και να έχει τα ίδια επωφελή αποτελέσματα σε έναν οικισμό σαν το Παληό, διότι το Παληό είναι μία στενή λωρίδα γης, που στο πλατύτερο σημείο της αποτελείται από τέσσερα οικοδομικά τετράγωνα. Η πρόταση αυτή, είναι ένα κλασικό παράδειγμα μεταφοράς μιας έτοιμης «λύσης», χωρίς να αναλυθούν ικανοποιητικά οι τοπικές συνθήκες. Ο προτεινόμενος δε δρόμος, θα είναι παράλληλος στο μεγαλύτερο μέρος του και σε μικρή απόσταση από την Εγνατία οδό, η οποία θα μπορούσε, κάλλιστα, να αποτελέσει την επιθυμητή λύση αν αφαιρεθούν τα διόδια, κάτι που θα κόστιζε πολύ λιγότερο από το κόστος κατασκευής του περιμετρικού και χωρίς επιπλέον επιπτώσεις.

Η ποιότητα ζωής και η αξία της περιουσίας των κατοίκων του Παληού κινδυνεύουν να υποβαθμιστούν αν πραγματοποιηθεί αυτό το έργο και αυτός ο ειδυλλιακός σήμερα τόπος, κινδυνεύει να γίνει λιγότερο θελκτικός και για τους μόνιμους κατοίκους, αλλά και σαν τουριστικός προορισμός».

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ