Το 2ο Γυμνάσιο Καβάλας υλοποιεί, για το σχολικό έτος 2016-2017, σχέδιο ευρωπαϊκής ανάπτυξης, με τίτλο: «Benchmarking our school», στο πλαίσιο του Erasmus+, του νέου προγράμματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εκπαίδευση, την κατάρτιση, τη νεολαία και τον αθλητισμό για την περίοδο 2014-2020. Αφετηριακή δραστηριότητα του σχεδίου, ήταν η επιμόρφωση τριών εκπαιδευτικών του σχολείου, της Ευρυδίκης Χαραλαμπίδου, της Παρασκευής Περικλέους, της Ανδριανής Λιατσοπούλου, σε θέματα εκπαιδευτικής καινοτομίας και μαθητοκεντρικών παιδαγωγικών πρακτικών, σε σεμινάριο με τίτλο: «Benchmarking Best Practices» στο Ελσίνκι της Φινλανδίας.
Στη διάρκεια της επιμόρφωσης έγιναν επισκέψεις σε φινλανδικά σχολεία, για να ενημερωθούν για τον τρόπο οργάνωσης και τις διδακτικές πρακτικές που εφαρμόζονται. Οι εκπαιδευτικοί συνεργάστηκαν με συναδέλφους τους από την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Τουρκία, την Πολωνία και τη Λετονία και έθεσαν τις βάσεις για μελλοντικές συνεργασίες. Οι καθηγήτριες του 2ου Γυμνασίου Καβάλας επιμορφώθηκαν σε θέματα καινοτομίας και στη μέθοδο project και εξοικειώθηκαν με τη βασική φιλοσοφία του φινλανδικού εκπαιδευτικού συστήματος, καθώς και με τις αρχές και τους στόχους του αναμορφωμένου αναλυτικού προγράμματος, που εφαρμόζεται από φέτος.
Η Φινλανδία έχει αναπτύξει το δικό της όραμα εκπαιδευτικής και κοινωνικής αλλαγής, που συνδέεται με τη συμπερίληψη και τη δημιουργικότητα και εντάσσεται στο πλαίσιο μιας κουλτούρας συνεργασίας και εμπιστοσύνης. Διαθέτει μία ολοκληρωμένη στρατηγική για την ειδική εκπαίδευση, στο πλαίσιο της οποίας οι μισοί από τους μαθητές της χώρας θα έχουν λάβει ειδική εκπαιδευτική στήριξη κάποια στιγμή πριν από τη συμπλήρωση της εννεαετούς βασικής εκπαίδευσης. Με τον τρόπο αυτό, όπως προκύπτει και από διεθνείς αξιολογήσεις, οι διαφορές επιδόσεων ανάμεσα σε μαθητές, λόγω του κοινωνικού και οικονομικού υπόβαθρου, είναι μικρότερες σε όλο τον κόσμο, τη στιγμή που οι Φιλανδοί μαθητές τα πάνε πολύ καλά στα μαθηματικά, την ανάγνωση και τις φυσικές επιστήμες.
Στη Φινλανδία, το αναλυτικό πρόγραμμα αναμορφώνεται κάθε δεκαετία και η ανανέωση, δεν περιορίζεται μόνο στο περιεχόμενο των μαθημάτων, αλλά επεκτείνεται στις παιδαγωγικές αρχές και τις διδακτικές μεθόδους. Η ανανέωση κρίνεται απαραίτητη, εφόσον ο κόσμος μεταβάλλεται και απαιτούνται νέες δεξιότητες για να ανταποκριθεί η νέα γενιά σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, όπου κυριαρχούν οι νέες τεχνολογίες και νέες οικονομικές συνθήκες.
Το νέο αναλυτικό πρόγραμμα, που εφαρμόζεται από τον Σεπτέμβριο του 2016 εισάγοντας καινοτόμα στοιχεία, εστιάζεται στον ενεργητικό ρόλο των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία, τον πολυγραμματισμό, την αυτορρύθμιση και την υπευθυνότητα των μαθητών, τα πολλαπλά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, τον προγραμματισμό, τη διάδραση και τη βασισμένη σε φαινόμενα μάθηση. Οι δάσκαλοι, πλέον, καλούνται να λειτουργούν ως σύμβουλοι και να υποβοηθούν την καλλιέργεια ικανοτήτων.
Για την επιχειρούμενη μεταρρύθμιση απαιτείται ομαδικό όραμα, εμπνευσμένη ηγεσία, ενεργοί εκπαιδευτικοί, διαμοιρασμός των πληροφοριών, συμμετοχή μαθητών και γονέων και κυρίως, διάθεση για πειραματισμό. Σε κάθε περίπτωση, οι ειδικοί τονίζουν, ότι οι αλλαγές απαιτούν χρόνο, ενώ η αντίσταση μαθητών και καθηγητών σε αυτές είναι αναμενόμενες. Το νέο αναλυτικό πρόγραμμα προϋποθέτει μία κουλτούρα εμπιστοσύνης, πολιτισμικής συνείδησης και αυτονομίας, θέτει ως στόχο τη δημιουργία πολιτών που θα ενδιαφέρονται για την κοινότητα και θεωρεί τους μαθητές υπεύθυνα άτομα. Στοχεύει σε μία ολιστική ανάπτυξη των παιδιών, τόσο στην ευημερία, όσο και στην ακαδημαϊκή τους εξέλιξη, επιτρέποντας στους μαθητές να κάνουν επιλογές σε μία χαλαρή ατμόσφαιρα.
Βασική αρχή του νέου αναλυτικού προγράμματος, είναι ότι στο χώρο του σχολείου τα παιδιά δικαιούνται να αισθάνονται ικανά, αυτόνομα, αγαπητά και χρήσιμα. Προκειμένου να ενημερωθεί η σχολική κοινότητα του 2ου Γυμνασίου Καβάλας για το περιεχόμενο της επιμόρφωσης, οργανώθηκαν κατά τη διάρκεια του περασμένου Οκτωβρίου εκδηλώσεις διάχυσης. Στις 17 Οκτωβρίου 2016, στην αίθουσα εκδηλώσεων του 2ου Γυμνασίου Καβάλας, πραγματοποιήθηκε ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών τους σχολείου, σχετικά με το Σχέδιο Ευρωπαϊκής Ανάπτυξης του σχολείου, για το σχολικό έτος 2016-2017.
Οι γονείς ενημερώθηκαν για το πρόγραμμα Erasmus+ και για το περιεχόμενο του σεμιναρίου στη Φινλανδία, δηλαδή τις ιδέες που θα υλοποιηθούν στην καθημερινή διδακτική πρακτική. Ακολούθησε συζήτηση και ανταλλαγή ιδεών.
Στις 27 Οκτωβρίου 2016, στη βιβλιοθήκη του 2ου Γυμνασίου Καβάλας, πραγματοποιήθηκε ενημέρωση των εκπαιδευτικών. Παρουσιάστηκαν οι βασικοί άξονες του φινλανδικού εκπαιδευτικού συστήματος και της αναμόρφωσης του αναλυτικού προγράμματος που υλοποιείται, από φέτος, στα φινλανδικά σχολεία. Ακολούθησε συζήτηση και αναπτύχθηκαν δράσεις, που θα εφαρμοστούν με βάση την επιμόρφωση στο φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Για εκτενέστερη ενημέρωση σχετικά με τις αρχές και τις πρακτικές του φινλαδικού εκπαιδευτικού συστήματος και για την εξέλιξη του σχεδίου ανάπτυξης του 2ου Γυμνασίου Καβάλας, μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του σχολείου και ειδικότερα το ιστολόγιο που δημιουργήθηκε για το σκοπό αυτό.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ