Ο θεσμός «sleepover-διανυκτέρευση σε ένα μουσείο», είναι πολύ διαδεδομένος παγκοσμίως και αφορά μαθητικούς πληθυσμούς, αλλά και μεμονωμένους επισκέπτες, παιδιά και ενήλικες. Μεγάλα και σημαντικά μουσεία και χώροι πολιτισμού σε όλο τον κόσμο, εδώ και μία δεκαετία, διοργανώνουν νύχτες, όπου οι επισκέπτες μπορούν να περιηγηθούν τους χώρους κατά την διάρκεια της νύχτας, αλλά και να κοιμηθούν κοντά στα εκθέματα. Παραδείγματα είναι: το Αμερικανικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στην Νέα Υόρκη, η Ακαδημία Επιστημών-ενυδρείο στο Σαν Φρανσίσκο της Καλιφόρνια, ο ζωολογικός κήπος-πάρκο σαφάρι του Σαν Ντιέγκο της Καλιφόρνια, το Βρετανικό Αρχαιολογικό Μουσείο στο Λονδίνο, το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Λονδίνο. Και στον ελλαδικό χώρο, το Μουσείο Κυκλαδικής τέχνης στην Αθήνα, το αρχαιολογικό μουσείο Θεσσαλονίκης, μαζί με άλλα μουσεία της Θεσσαλονίκης, το αρχαιολογικό μουσείο των Πατρών κ.α. Η UNESCO αγκαλιάζει αυτή την δράση θεσπίζοντας «Ευρωπαϊκή Βραδιά Μουσείων».
Η ευρεία συζήτηση που γίνεται στον χώρο της εκπαίδευσης για τις «μετα-ανθρώπινες» (posthuman) παιδαγωγικές, αφορά και τις μουσειοπαιδαγωγικές εφαρμογές και επιβάλλει την επανεξέταση των μεθόδων των ερμηνευτικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε μνημεία και αρχαιολογικούς, ή ιστορικούς χώρους. Οι ερευνητές των σύγχρονων παιδαγωγικών υποστηρίζουν ότι, για να επιτευχθεί μία ριζική αλλαγή της αντιληπτής δυαδικής προσέγγισης ανθρώπου-περιβάλλοντος, αλλαγή που απαιτείται ως απάντηση στην εποχή της πολυπλοκότητας που διανύουμε, είναι απαραίτητο στα εκπαιδευτικά προγράμματα βιωματικών δραστηριοτήτων (lived curricula), να υπάρχει άνοιγμα για ελεύθερες απρογραμμάτιστες και συναισθηματικές «πέρα από το ανθρώπινο» (more than human) παιδαγωγικές συναντήσεις, παράλληλα με την κύρια εργασία που περιλαμβάνει η δραστηριότητα.
Στην περιβαλλοντική εκπαίδευση, που είναι βασισμένη και ανταποκρινόμενη στον τόπο (place-responsive), οι συναντήσεις αυτές προγραμματισμένες, ή μη, προκαλούν, κινητοποιούν και μορφοποιούν την μάθηση με μη αναμενόμενους τρόπους. Λειτουργούν ως συγκινησιακά δυνατές εμπειρίες ανάμεσα στα παιδιά, τους εκπαιδευτικούς, τον τόπο με όλα τα στοιχεία του (όντα και υλικότητες), διευρύνοντας την φαντασία και ανοίγοντας νέους δρόμους στην διδασκαλία και την μάθηση. Στο πλαίσιο αυτής της καινοτομίας, το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Φιλίππων διοργανώνει, την Παρασκευή 10 και το Σάββατο 11 Ιουνίου 2022, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας-Θάσου, μία εκπαιδευτική βραδιά με διανυκτέρευση στον αρχαιολογικό χώρο Φιλίππων, που απευθύνεται σε 36 εκπαιδευτικούς. Θα περιλαμβάνει ξενάγηση/περιήγηση στον χώρο, παιχνίδια ανακάλυψης, θεατρικό αυτοσχεδιασμό, εργαστήριο δημιουργικής έκφρασης, συζήτηση, ανταλλαγή απόψεων και ιδεών. Κύριος ομιλητής με θέμα: «Η Δημοκρατία και ο χρόνος-Σύνδεση με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση», θα είναι ο Αλέξανδρος Γεωργόπουλος, ομότιμος καθηγητής Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Π.Ε.), Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.).