-Ακόμα κι αν ο υπολογισμός που έκανε ο Κώστας Κατσιμίγας, περιφερειακός σύμβουλος και επικεφαλής του συνδυασμού «Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία», για την σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Καβάλα και με την Θράκη, μέσω των αστικών κέντρων των Σερρών και της Δράμας, αντί για την χάραξη που πρότεινε ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (Ο.Σ.Ε.), νοτίως των λιμνών Κορώνειας και Βόλβης, μέσω της Αμφίπολης, του Αμυγδαλεώνα και της Νέας Καρβάλης, είναι χιλιομετρικά ίδιος, η θέση του μειοψήφησε στην συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης.

-Οι περιφερειακοί σύμβουλοι που πλειοψήφησαν, δεν ενδιαφέρονται λιγότερο για την Περιφερειακή Ενότητα Δράμας και την σύνδεση της με την Θεσσαλονίκη και τα άλλα αστικά κέντρα της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, σε σύγκριση με το ενδιαφέρον του Κ. Κατσιμίγα. Κατά την άποψη μας, οι περιφερειακοί σύμβουλοι που ψήφισαν θετικά την μελέτη περιβαλλοντικών όρων της χάραξης του Ο.Σ.Ε. βλέπουν το δάσος και όχι το δέντρο. Η κατασκευή σύγχρονης σιδηροδρομικής γραμμής ταχείας μετακίνησης από την Θεσσαλονίκη μέχρι την Αλεξανδρούπολη, θα βάλει στον σιδηροδρομικό χάρτη της Ελλάδας την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης. Σήμερα, η Θεσσαλονίκη είναι αποκομμένη από την Θράκη, αφού το τρένο σταματάει στην Δράμα και οι επιβάτες συνεχίζουν προς ανατολάς με λεωφορείο! Είναι επιτακτική ανάγκη, επομένως, να κατασκευαστεί μία καινούργια γραμμή, η οποία θα ενώσει την Θεσσαλονίκη, το κέντρο της βόρειας Ελλάδας, με το τμήμα που βρίσκεται ανατολικά.

-Η αρχαία Εγνατία οδός, αν δεν κάνουμε λάθος, δεν διέσχιζε τα εδάφη της Δράμας, των Σερρών και του Κιλκίς. Ο αυτοκινητόδρομος, επίσης, δεν διέρχεται από τα προαναφερθέντα αστικά κέντρα. Γιατί, επομένως, η «σιδηροδρομική Εγνατία» να συμπεριλάβει το Κιλκίς, τις Σέρρες, την Δράμα; Δεν πρόκειται για «τοπικιστική» άποψη, αλλά έτσι είναι η γεωγραφία. Δεν αμφιβάλλουμε ότι είναι τεχνικά εφικτό, να συμπεριληφθούν οι πόλεις των Σερρών και της Δράμας σε μία καινούργια σιδηροδρομική γραμμή, αλλά αυτή η γραμμή δεν θα είναι «σιδηροδρομική Εγνατία».

-Κανένας δεν επιθυμεί τον «ακρωτηριασμό» της Δράμας από την υπόλοιπη Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης. Ωστόσο, όταν ορισμένοι επικαλούνται την ενδοπεριφερειακή συνεννόηση, πρέπει να την εννοούν στην πράξη. Για παράδειγμα, οι τοπικοί άρχοντες της Περιφερειακής Ενότητας Δράμας, με επικεφαλής τον χωρικό αντιπεριφερειάρχη, έχουν προτάξει ως μείζονος σημασίας έργο, για την οδική σύνδεση με τον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας οδού και την πρόσβαση στην Θεσσαλονίκη, την κατασκευή του δρόμου Δράμα-Αμφίπολη και όχι τον κλειστό αυτοκινητόδρομο Δράμα-Καβάλα (Ε61). Τα δύο οδικά τμήματα, δεν έχουν μεγάλη χιλιομετρική διαφορά, ενώ ο κλειστός αυτοκινητόδρομος Δράμα-Καβάλα μπορεί να κατασκευαστεί από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης.

-Ο δρόμος Δράμα-Αμφίπολη αποτελείται από δύο τμήματα και χρειάζεται την συνεργασία δύο Περιφερειών για να κατασκευαστεί. Της Περιφέρειας Α.Μ.-Θ. και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, στην οποία υπάγεται η Περιφερειακή Ενότητα Σερρών. Γιατί, λοιπόν, οι Καβαλιώτες να συμφωνήσουν στην χάραξη καινούργιας σιδηροδρομικής γραμμής που θα διέρχεται από τις Σέρρες και την Δράμα;

23 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Κάνεις λάθος, ή αρχαία Εγνατία διέσχιζε την Δράμα. Αυτό που κάνει όμως εντύπωση είναι ο τρόπος που καταφαιρεσε εναντίον της Δράμας, γιατί τόσο μένος… ο ελληνικός διχασμός σ’όλο του το μεγαλείο, έτσι προκόβουν οι Έλληνες,με τέτοιες τεκμεριωμενες απόψεις.

    • Το να εκφράζει κάποιος την άποψη του, ελεύθερα και τεκμηριωμένα, είναι θεμιτό και συμβάλλει στον διάλογο. Αν θεωρείς την έκφραση της άποψης ότι είναι “μένος”, λυπάμαι πολύ. Εάν διαφωνείς με μία άποψη, έχεις δικαίωμα να διατυπώσεις την δική σου (ελεύθερα και τεκμηριωμένα). Εσύ καταφέρεσαι εναντίον κάποιου που έχει την δική του θέση, επειδή δεν είναι αρεστή προφανώς. Οι διαφορετικές θέσεις δεν διχάζουν, αλλά συνθέτουν στην πραγματική δημοκρατία. Οι πολίτες έχουν κρίση και κρίνουν. Όσον αφορά την προκοπή των Ελλήνων, αυτή σίγουρα δεν θα επιτευχθεί με αφορισμούς, λοιδορίες και απαξίωση όσων έχουν διαφορετική άποψη. Τον “διχασμό” θέλουν να προκαλέσουν οι φίλοι και γείτονες από τον Νομό Δράμας, που προσπαθούν να βάλουν “φρέονο” στην πρόοδο μιας άλλης περιοχής της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, αν κατασκευαστεί η καινούργια σιδηροδρομική γραμμή. Η πρόοδος μιας περιοχής, θα βοηθήσει στην πρόοδο και των γύρω και συνολικά της Περιφέρειας Α.Μ.-Θ. Η δική σου λογική, δυστυχώς, είναι αντίθετη με την πρόοδο.

  2. Βοηθήστε με αν δεν καταλαβαίνω καλά. Από τη στιγμή που χιλιομετρικά δεν είναι επιβαρυντικό γιατί η γραμμή να μην περνά από Σέρρες και Δράμα; Η Θεσσαλονίκη δεν πρέπει να είναι αποκομμένη από τη Θράκη αλλά για τις Σέρρες δεν υπάρχει θέμα; Τουλάχιστον η Θεσσαλονίκη συνδέεται οδικά με πυκνά δρομολόγια. Οι Σέρρες έχουν μόνο 2 δρομολόγια την εβδομάδα τα οποία Ιούλιο και Αύγουστο καταργούνται. Είναι αποδεκτό για τον Σερραίο να πηγαίνει Αλεξανδρούπολη μέσω Θεσσαλονίκης ή μέσω Καβάλας αφιερώνοντας ίσως και διπλάσιο χρόνο καθώς δεν υπάρχουν ανταποκρίσεις.; Είναι επιχείρημα ότι η αρχαία Εγνατία δεν περνούσε από Σέρρες και Δράμα;. Ή είναι επιχείρημα ότι δεν θα είναι “σιδηροδρομική Εγνατία”; Στόχος των έργων δεν είναι η εξυπηρέτηση των πολιτών; Ειλικρινά θα ήθελα να καταλάβω για ποιο λόγο καταψηφίστηκε η πρόταση του κ. Κατσιμίδα. Και καθώς εσείς συμφωνείτε με την πλειοψηφία θα το εκτιμούσα αν με διαφωτιζατε. Ο κοινός μου νους δεν μπορεί να αποδεχθεί τα 2 παραπάνω επιχειρήματα
    Πρέπει να υπάρχει και κάτι άλλο που δεν έχετε γράψει ή δεν έχω καταλάβει. Ευχαριστώ

    • Τον σχεδιασμό των μεγάλων έργων υποδομής, όπως είναι οι αυτοκινητόδρομοι, τα λιμάνια, οι αερολιμένες, ο σιδηρόδρομος κ.λπ. αναλάμβάνει η κεντρική διοίκηση και οι δημόσιοι Οργανισμοί, όπως ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (Ο.Σ.Ε.). Είναι στρατηγική επιλογή η κατασκευή της λεγόμενης “σιδηροδρομικής Εγνατίας”, για την σύνδεση πόλεων που έχουν μεγάλα λιμάνια (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη), γιατί τα λιμάνια που έχουν εμπορική κίνηση πρέπει να συνδέονται με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Από κει και πέρα, η “σιδηροδρομική Εγνατία” μπορεί να συνδεθεί με το υπάρχον δίκτυο, όπως και ο αντίστοιχος αυτοκινητόδρομος συνδέεται με τους κάθετους άξονες με τις πόλεις που δεν διέρχεται. Αυτό που πρέπει να κάνουν οι κοινωνίες των Σερρών (που ανήκει στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας) και της Δράμας, είναι να διεκδικήσουν την αναβάθμιση της υπάρχουσας σιδηροδρομικής γραμμής και την σύνδεσή της με την “σιδηροδρομική Εγνατία”. Αυτό που κάνουν, δυστυχώς, μερικοί, είναι να αντιδρούν στην κατασκευή μιας σύγχρονης γραμμής, που θα συνδέσει μεγάλα αστικά κέντρα με λιμάνια, τα οποία ήδη συνδέονται με τον αυτοκινητόδρομο. Δεν είναι ζήτημα χιλιομετρικής απόστασης, κόστους και εξυπηρέτησης επιβατών (μόνο), αλλά στρατηγικού σχεδιασμού. Δεν χρειάζεται ο κάτοικος των Σερρών να πάει στην Θεσσαλονίκη, για να ταξιδέψει μέχρι την Αλεξανδρούπολη στην “σιδηροδρομική Εγνατία”. Μπορεί να πάρει, αν θέλει, το τρένο από την Αμφίπολη. Το ίδιο και ο κάτοικος της Δράμας, μπορεί να ταξιδέψει στην Αλεξανδρούπολη, μέσω “σιδηροδρομικής Εγνατίας”, από τον σταθμό του Αμυγδαλεώνα Καβάλας. Αν, μάλιστα, κατασκευαστεί το τμήμα του κλειστού αυτοκινητόδρομου Ε61, θα βρίσκεται στον Αμυγδαλεώνα σε 15 λεπτά! Οι μεγάλοι οδικοί και σιδηροδρομικοί άξονες εκσυχρονίζουν την Ελλάδα, αλλά δεν καταργούν το “παλιό” εθνικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο μπορεί να βελτιωθεί και να εξυπηρετεί τους κατοίκους των περιοχών που δεν έχουν άμεση πρόσβαση στους αυτοκινητόδρομους και τους σιδηροδρομικούς άξονες. Αυτοί που διακινούν δήθεν εναλλακτικές προτάσεις, για την σύνδεση των Σερρών και της Δράμας με την “σιδηροδρομική Εγνατία”, έχουν πολιτική σκοπιμότητα. Όσον αφορά την αρχαία Εγνατία οδό, ήταν ο μεγαλύτερος “οδικός άξονας” της εποχής και οι Ρωμαίοι τον κατασκεύασαν γιατί είχε εξαιρετική στρατηγική σημασία, αφού ένωνε την Ανατολή με το μεγάλο λιμάνι του Δυρραχίου στην Αδριατική θάλασσα και την via Traiana στην ιταλική χερσόνησο, που συνέδεε την Ρώμη με τα σημαντικά λιμάνια της Απουλίας, Μπάρι και Μπρίντιζι. Βλέπετε, επίσης, ότι ο αυτοκινητόδρομος “Εγνατία οδός” συνδέει τον Έβρο με την Ήπειρο και τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Ηγουμενίτσας.

  3. Θεωρώ άκρως διχαστικό το “επιχείρημα” ότι οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της Καβάλας (που έχουν Εγνατία) ορθώς δεν στηρίζουν την όδευση του σιδηροδρόμου μέσω Δράμας-Σερρών, διότι οι Δραμινοί είχαν δώσει προτεραιότητα να βγουν στην Εγνατία (προς Θεσσαλονίκη) μέσω Αμφίπολης και όχι μέσω…Καβάλας! Παρατήρηση πρώτη: Οι Σερραίοι, δηλαδή, “την πληρώνουν” επειδή οι Καβαλιώτες “κρατάνε μούτρα” στους Δραμινούς; Παρατήρηση δεύτερη: Αφού τα χιλιόμετρα είναι ίδια και η άλλη χάραξη είναι τεχνικά εφικτή, ΓΙΑΤΙ να αποκοπούν 300.000 πολίτες (Σέρρες και Δράμα) από τη Σιδηροδρομική Εγνατία; ΓΙΑΤΙ, δηλαδή, να ακυρωθεί η διασύνδεση με ΟΛΕΣ τις πόλεις ανατολικά της Θεσσαλονίκης;

    • Από την αντίδραση που υπάρχει, στην χάραξη της “σιδηροδρομικής Εγνατίας”, προκύπτει το ευχάριστο μήνυμα, ότι το συγκεκριμένο έργο είναι μεγάλης σημασίας και αναγκαίο. Οι πολίτες των Νομών Καβάλας, Δράμας, Σερρών, αντιλαμβάνονται την σημασία του έργου και επιθυμούν να “συμμετέχουν” στον σχεδιασμό του. Το έργο αυτό, επομένως, πρέπει να ενώσει τους πολίτες των περιοχών αυτών. Διότι, η κατασκευή μιας σύγχρονης σιδηροδρομικής γραμμής, είναι προς όφελος όλης της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης. Δεν καταλαβαίνουμε τι εννοείτε ότι, οι περιφερειακοί σύμβουλοι της Καβάλας έχουν την Εγνατία οδό; Τον αυτοκινητόδρομο, που είναι εξίσου μεγάλο έργο υποδομής, χρησιμοποιούν οι Καβαλιώτες, οι Εβρίτες, οι πολίτες του Νομού Ροδόπης, οι Ξανθιώτες, οι Δραμινοί, οι Σερραίοι, οι Θεσσαλονικείς και όλοι οι βορειοελλαδίτες. Έχει σημασία η χάραξη του δρόμου. Δεν γίνεται να περάσει ο αυτοκινητόδρομος απ’ όλες τις πόλεις της Ηπείρου, της Μακεδονίας και της Θράκης. Λόγω της γεωγραφικής θέσης που έχουν, μερικές πόλεις θα “ευνοηθούν” περισσότερο από τις άλλες. Έτσι συμβαίνει και με την “σιδηροδρομική Εγνατία”. Οι Καβαλιώτες δεν “κρατούν μούτρα” ούτε στους Δραμινούς, ούτε στους Σερραίους, ούτε στους Ξανθιώτες, σε κανέναν. Είναι επιλογή των τοπικών αρχόντων του Νομού Δράμας, να αποκτήσουν πρόσβαση στην Εγνατία οδό (και στην Θεσσαλονίκη) μέσω του δρόμου Δράμα-Αμφίπολη. Είναι επιλογή, επίσης, των Καβαλιωτών, να κατασκευαστεί ο κλειστός αυτοκινητόδρομος Ε61 και να μειωθεί χρονικά ακόμα περισσότερο η οδική σύνδεση της Δράμας με την Καβάλα και το παραλιακό της μέτωπο. Ποιος είπε ότι οι Καβαλιώτες δεν στηρίζουν την όδευση του σιδηρόδρμου μέσω Σερρών-Δράμας; Ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (Ο.Σ.Ε.) πρότεινε μία συγκεκριμένη χάραξη και το περιφερειακό συμβούλιο, στο οποίο μετέχουν και Καβαλιώτες περιφερειακοί σύμβουλοι, γνωμοδότησαν για τους περιβαλλοντικούς όρους της χάραξης αυτής. Δεν πρότειναν οι Καβαλιώτες περιφερειακοί σύμβουλοι την συγκεκριμένη χάραξη της “σιδηροδρομικής Εγνατίας”. Σήμερα, οι κάτοικοι των Νομών Σερρών και Δράμας έχουν την δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν το τρένο, ωστόσο οι Καβαλιώτες πρέπει να μεταβούν είτε στην Ξάνθη, είτε στην Δράμα, είτε στην Θεσσαλονίκη, για να ταξιδέψουν σιδηροδρομικώς. Γιατί να είναι αποκομμένοι 150.000 πολίτες από τον σιδηρόδρομο; Γιατί ένας Νομός που διαθέτει δύο μεγάλα λιμάνια, το ένα εμπορικό με μεγάλη προοπτική ανάπτυξης, να μην συνδέεται με το σιδηροδρομικό δίκτυο; Τον διχασμό, δυστυχώς, σπέρνουν ορισμένοι που έχουν μικροπολιτικό συμφέρον.

  4. Άρα, στο (παρεξηγημένο) ερώτημα του αρθρογράφου: “Γιατί, λοιπόν, οι Καβαλιώτες να συμφωνήσουν στην χάραξη καινούργιας σιδηροδρομικής γραμμής που θα διέρχεται από τις Σέρρες και την Δράμα;”, η απάντηση είναι: Διότι έτσι, πλάι στους 150.000 Καβαλιώτες που θα αποκτήσουν (επιτέλους) σιδηροδρομική σύνδεση, θα εξασφαλιστεί και η διασύνδεση στο πρωτεύον σιδηροδρομικό δίκτυο ΚΑΙ των 100.000 Δραμινών και 200.000 Σερραίων. Υπό το φως, λοιπόν, όλης της παραπάνω συζήτησης, οι περιφερειακοί σύμβουλοι της Καβάλας (και όλης της Α.ΜΑ.-Θ), θα μπορούσαν να είχαν στείλει ένα ηχηρό μήνυμα περιφερειακής συνείδησης, καταψηφίζοντας τους περιβαλλοντικούς όρους αυτής της χάραξης, έξω και πέρα από κάθε τυχόν μικροπολιτικό συμφέρον!

    • Καταρχάς, δεν τέθηκε ποτέ στο περιφερειακό συμβούλιο της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης το ζήτημα της χάραξης καινούργις σιδηροδρομικής γραμμής, που θα διέρχεται από τις Σέρρες και την Δράμα. Στην τελευταία συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου, έπειτα από διαδοχικές αναβολές, εισήχθη ως θέμα η έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών όρων της χάραξης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Αμφίπολη-Αμυγδαλεώνας-Νέα Καρβάλη, την οποία πρότεινε ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (Ο.Σ.Ε.). Το περιφερειακό συμβούλιο ενέκρινε, κατά πλειοψηφία, την μελέτη αυτή, γιατί αντιλαμβάνεται την σημασία της γραμμής αυτής για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης.
      Η χάραξη μέσω των Σερρών και της Δράμας, είναι μία πρόταση περιφερειακού συμβούλου, του Κώστα Κατσιμίγα, η οποία δεν έχει απήχηση στο περιφερειακό συμβούλιο. Αν η πρόταση ενός περιφερειακού συμβούλου έχει την ίδια βαρύτητα με την πρόταση του Ο.Σ.Ε., είναι δικαίωμα σας να το πιστεύετε.
      Από κει και πέρα, η δική μας άποψη είναι, ότι το περιφερειακό συμβούλιο θα έστελνε ηχηρό μήνυμα περιφερειακής συνείδησης αν ενέκρινε ομόφωνα την μελέτη περιβαλλοντικών όρων της χάραξης του Ο.Σ.Ε. Έτσι, θα έδειχνε την βούληση της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης για ένα τόσο σπουδαίο έργο υποδομής, το οποίο θα συμβάλλει στην ανάπτυξη των λιμανιών και της τοπικής οικονομίας. Τα υπόλοιπα είναι λόγια περιττά και για “εσωτερική κατανάλωση”.

  5. Δηλαδή το να είναι αποκομμένοι οι κάτοικοι της Δράμας δεν πειράζει , μια και η Δράμα δεν έχει λιμάνι, δεν έχει ουσιαστικά θέση στην Εγνατία οδό, ε, ας μην έχει ούτε σιδηροδρομική γραμμή… Οι Καβαλιώτες είναι κρίμα να έρχονται στη Δράμα ή στην Ξάνθη αλλά οι Δραμινοί δεν πειράζει να μετακινούνται σε άλλο νομό για να επιβιβαστούν στην “Σιδηροδρομική Εγνατία”, ενώ από όλες τις άλλες πόλεις ( εκτός των Σερρών) περνά η Εγνατία οδός. Και εδώ να σημειωθεί ότι δεν έγινε “παραεγνατία” όπως έχει γίνει σε άλλους νομούς ( π.χ. Ν. Κοζάνης). Φυσικά και θέλουμε το οδικό δίκτυο προς Αμφίπολη γιατί οι μετακινήσεις προς τη συμπρωτεύουσα είναι υψίστης σημασίας, αλλά ακόμη κι αυτό έχει τα κακά του τα χάλια!!! Πόσο ακόμη να αποκλειστεί η Δράμα? Και , ναι, το καταλαβαίνω ότι τους εμπορικούς σκοπούς εξυπηρετεί η διέλευση της σιδηροδρομικής γραμμής από την Καβάλα, αλλά είμαστε κι εμείς εδώ, οι πολίτες, οι άνθρωποι, που είμαστε κάτι παραπάνω από αριθμοί και μηδενικά. Αν και από ότι καταλαβαίνω, μάλλον είναι πολλά τα μηδενικά….

    • Δυστυχώς, έχετε διαφορετική αντίληψη του ζητήματος και επιμένετε στην άποψη περί “αποκλεισμού” της Δράμας (και των Σερρών) προβάλλοντας την αδικία σε βάρος των κατοίκων των δύο Νομών. Από τους δύο αυτούς Νομούς διέρχεται ο σιδηρόδρομος, άρα δεν είναι αποκλεισμένοι σιδηροδρομικά. Οι κάτοικοι του Νομού Καβάλας, δεν μίλησαν ποτέ περί εύνοιας των περιοχών αυτών. Τα χρόνια περνάνε και οι κοινωνίες πρέπει να προοδεύουν. Είναι σημαντικό και αναγκαίο να κατασκευαστεί ένας καινούργιος, σύγχρονος σιδηροδρομικός άξονας, από την Θεσσαλονίκη μέχρι την Αλεξανδρούπολη. Ο Ο.Σ.Ε. επέλεξε, ο άξονας αυτός να ακολουθεί (παράλληλα) τον κεντρικό οδικό άξονα που συνδέει το μεγαλύτερο αστικό κέντρο της βόρειας Ελλάδας, την Θεσσαλονίκη, με την Θράκη, δηλαδή την Εγνατία οδό. Δεν καταλαβαίνουμε γιατί είναι κακό κάτι τέτοιο. Οι κάτοικοι των Σερρών και της Δράμας, δεν θα αποκοπούν από το σιδηροδρομικό δίκτυο. Έχουν σιδηρόδρομο και η υφιστάμενη γραμμή μπορεί να αναβαθμιστεί και να συνδεθεί με την “σιδηροδρομική Εγνατία”. Τον ίδιο σκοπό θα εξπυηρετήσει ο οδικός άξονας Δράμα-Αμφίπολη, που θα συνδέσει την Δράμα με την Εγνατία οδό, αν και οι Δραμινοί έχουν πρόσβαση στον αυτοκινητόδρομο και μέσω του κόμβου Αγίου Σίλα Καβάλας. Δεν είναι περιττό να κατασκευαστεί και δεύτερη πρόσβαση, ή να βελτιωθεί η υπάρχουσα (με τον κλειστό αυτοκινητόδρομο Δράμα-Καβάλα). Όπως οι φίλοι Σερραίοι και Δραμινοί διεκδικούν το καλύτερο για τον τόπο τους, έτσι και οι Καβαλιώτες διεκδικούν το καλύτερο για τον δικό τους τόπο. Κι όταν κάτι γίνεται σε άλλη περιοχή, που θα βοηθήσει το ευρύτερο σύνολο και όχι μόνο την τοπική κοινωνία, είναι ευπρόσδεκτο. Αν μπλέξουμε στον στείρο τοπικισμό, η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης θα παραμείνει ουραγός στην Ελλάδα. Καλώς, ή κακώς, ορισμένες πόλεις, λόγω της γεωγραφικής θέσης τους, έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα, το οποίο για να αναδειχτεί, πρέπει να γίνουν έργα, όπως ο αυτοκινητόδρομος, ο σιδηρόδρομος, οι λιμενικές εγκαταστάσεις, ο αερολιμένας κ.λπ. Από τα έργα αυτά, ωστόσο, δεν ωφελούνται μόνο οι κάτοικοι των συγκεκριμένων πόλεων.

  6. Για ποια σιδηροδρομική γραμμή μιλάμε; Ο Σερραίος φτάνει μέχρι Δράμα κι από εκεί συνεχίζει με λεωφορείο γιατί δεν μπορούν να συντηρήσουν το υπάρχον δίκτυο. Και μιλάμε για ένα δρομολόγιο τη μέρα. Η λύση η δική σας είναι να ταξιδεύει μέχρι Αμφίπολη, 50 χιλιόμετρα, για να παίρνει το τρένο; ‘ Η να διεκδικήσει ο Σερραίος σύνδεση με τη σιδηροδρομική Εγνατία όταν δεν συντηρούν το υπάρχον; Και για ποιον οδικό άξονα μιλάμε για το Σερραίο. Για να βγούμε στην Εγνατία θέλουμε μια ώρα. Τι τον πειράζει τον Καβαλιώτη να περνάει η γραμμή από Σέρρες, Δράμα. Εκτός αν θέλει να αναβαθμίσει κάποιες περιοχές του νομού και δεν το παραδέχεται. Το επιχείρημα ότι πρέπει να συνδέονται μόνο οι πόλεις με λιμάνια είναι γελοίο. Γιατί να μην εξυπηρετούνται και οι υπόλοιποι από τη στιγμή που δεν υπάρχουν καθυστερήσεις; Όπως γελοίο είναι να επικαλείστε τον όρο “στρατηγικό σχεδιασμό”. Δεν ζούμε στη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Οι συνθήκες και οι ανάγκες είναι διαφορετικές. Τελικά ο προνομιούχος θέλει να είναι πάντα προνομιούχος. Αν δεν κάνω λάθος έχετε και αεροδρόμιο. Σε πόση ώρα είστε Αθήνα; Ελάτε να ζήσετε Σέρρες να δείτε τι ωραία είναι να μην μπορείς να πας εκεί που θέλεις απευθείας. Και τώρα που θα μπορούσαμε να συνδεθούμε άμεσα με ανατολική Μακεδονία-Θράκη τα συμφέροντα κάποιων παρατείνουν την απομόνωσή μας. Και περιμένετε να πειστούμε από τα επιχειρήματά σας. Για πόσο ανόητους μας περνάτε;

    • Είναι δικαίωμα σας να θεωρείτε τα επιχειρήματα γελοία, αλλά κάθε μεγάλο έργο υποδομής, όπως η “σιδηροδρομική Εγνατία”, σχεδιάζεται και κατασκευάζεται για συγκεκριμένο σκοπό. Αν η υπάρχουσα σιδηροδρομική σύνδεση των Σερρών με την ανατολική Μακεδονία-Θράκη είναι προβληματική, γι’ αυτό δεν ευθύνονται οι Καβαλιώτες και οι Θρακιώτες. Η κοινωνία και οι άρχοντες των Σερρών, οφείλουν να διεκδικήσουν καλύτερη εξυπηρέτηση. Έστω και κακή, όπως αναφέρετε, υπάρχει σιδηροδορμική σύνδεση. Η “σιδηροδρομική Εγνατία” θα εξυπηρετεί άλλο σκοπό. Η χάραξη προτείνεται από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδας (Ο.Σ.Ε.) βάσει του σκοπού αυτού και δεν είναι ζήτημα τι θέλουν, ή δεν θέλουν, οι Καβαλιώτες. Τα λιμάνια πρέπει να συνδέονται με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Κι ας μην ζούμε στην εποχή της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Το λιμάνι “Φίλιππος Β” της Καβάλας (εμπορικό), είναι από τα ελάχιστα, ίσως το μοναδικό από τα μεγάλα λιμάνια της χώρας, που δεν συνδέεται με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Δεν καταλαβαίνουμε τι εννοείτε με την φράση: “Τελικά, ο προνομιούχος θέλει να είναι πάντα προνομιούχος”. Είναι προνομιούχος η Καβάλα, σε σχέση με τις Σέρρες, όσον αφορά τον σιδηρόδρομο; Δεν κάνετε λάθος, πράγματι η Καβάλα έχει αερολιμένα. Αυτό θεωρείται προνόμιο; Ο αερολιμένας κατασκευάστηκε γιατί υπάρχουν τα λιμάνια και σε κοντινή απόσταση η Θάσος, ένα νησί με υψηλή τουριστική κίνηση, την υψηλότερη στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης. Είναι προνομιούχος η Καβάλα, γιατί έχει τα λιμάνια (“Απόστολος Παύλος” και “Φίλιππος Β”); Τα λιμάνια κατασκευάστηκαν γιατί εξυπηρετούν το εμπόριο και την επιβατική κίνηση. Είναι προνομιούχος η Καβάλα, γιατί γειτνιάζει με την Εγνατία οδό; Την χάραξη του αυτοκινητόδρμου έκανε η “Εγνατία Οδός Α.Ε.” και όχι οι Καβαλιώτες, γιατί εξυπηρετεί μία στρατηγική (που είναι γελοία για εσάς). Είναι προνομιούχος η Καβάλα, γιατί είναι παραθαλάσσια πόλη και απέχει μερικά ναυτικά μίλια από ένα όμορφο νησί; Την τοποθεσία που χτίστηκε η πόλη, την επέλεξαν άλλοι χιλιάδες έτη πριν. Προνομιούχες, λοιπόν, είναι όλες οι παραθαλάσσιες πόλεις που έχουν λιμάνια. Εάν η Καβάλα θεωρούνταν προνομιούχος, θα παρέμενε στην πόλη η έδρα της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, που μεταφέρθηκε στην Κομοτηνή, με ότι αυτό συνεπάγεται για την ανάπτυξη της. Λόγω της άμεσης γειτνίασης τους με την Θράκη, οι Νομοί Δράμας και Καβάλας έχουν υποστεί σημαντικές “αδικίες” επί σειρά δεκαετιών. Αναρωτιόμαστε γιατί οι Σέρρες είναι απομονωμένη πόλη; Την ίδια ώρα, περίπου, που χρειάζεται ο Καβαλιώτης για να φτάσει στον αερολιμένα “Μέγας Αλέξανδρος”, θα κάνει ο κάτοικος Σερρών για να μεταβεί στην Θεσσαλονίκη και τον αερολιμένα “Μακεδονία”. Από την Καβάλα υπάρχει μία πτήση ημερησίως προς την Αθήνα, ενώ από την Θεσσαλονίκη περισσότερες. Γι’ αυτό οι Σερραίοι, οι Δραμινοί, αλλά και οι περισσότεροι Καβαλιώτες που θέλουν να ταξιδέψουν αεροπρικώς προς την Αθήνα, επιλέγουν τον αερολιμένα “Μακεδονία”! Θα μπορούσαμε να παραθέσουμε κι άλλα (γελοία) επιχειρήματα, αλλά είναι ανώφελη η συζήτηση με άτομα, που θεωρούν τους εαυτούς τους ανόητους!

  7. Ανώφελη είναι η συζήτηση με άτομα που μας θεωρούν ανόητους. Παρόλα αυτά θα κάνω άλλη μια προσπάθεια. Ευτυχώς τα γραπτά μένουν. Σύμφωνα με το άρθρο σας της 17ης Ιουλίου το σκεπτικό του ΟΣΕ, λύση που εσείς κατονομάζετε τεχνοκρατική, βασίζεται στη λογική ότι αφού προηγήθηκε ο αυτοκινητόδρομος και ο σιδηρόδρομος πρέπει να ακολουθήσει παρόμοια χάραξη. Ωστόσο δεν εξηγείτε γιατί είναι λογική. Ενώ η πρόταση του κ. Κατσιμίγα να συνδεθεί το λιμάνι “Φίλιππος Β” μέσω των αστικών κέντρων Σερρών Δράμας είναι παράλογη με πολιτική σκοπιμότητα. Πού είναι το παράλογο να υποστηρίζει κάποιος τη σύνδεση των λιμανιών και να προτείνει τα δύο αστικά κέντρα να ανήκουν στον κορμό κι όχι στα παρακλάδια;
    Εμείς δεν αντιδρούμε στη σύνδεση του λιμανιού σας με τη Θεσσαλονίκη. Εσείς επικαλείστε μια στρατηγική, που δεν αναλύετε, στην οποία βασίζεται η αντίθεση σας να ανήκουμε στον κορμό αυτής της γραμμής. Και επιπλέον προτείνετε και την κατάργηση της ήδη προβληματικής σύνδεσης μας.

    • Συνεχίζετε να μην αντιλαβάνεστε ένα σκεπτικό που είναι διαφορετικό με αυτό που έχετε και θέλετε να επιβάλλετε. Δεν θεωρούμε κανέναν ανόητο, εσείς γράψατε ότι: “Για πόσο ανόητους μας περνάτε;”. Εσείς, επίσης, χαρακτηρίσατε γελοία τα επιχειρήματα που αναφέραμε προσβάλλοντας τον αρθρογράφο, επειδή έχει μία διαφορετική άποψη από την δική σας. Ρωτάτε σε ποια λογική βασίζεται η (τεχνοκρατική) άποψη, ότι η λεγόμενη “σιδηροδρομική Εγνατία” πρέπει να “ακολουθεί” την χάραξη του αυτοκινητόδρομου. Υπάρχουν αρκετά παραδείγματα σιδηροδρομικών γραμμών που χαράχτηκαν παράλληλα με μεγάλες οδικές αρτηρίες, γι’ αυτό λέγονται σιδηροδρομικοί άξονες. Το γιατί χαράχθηκαν έτσι, θα σας το εξηγήσουν εκείνοι που σχεδίασαν τους άξονες αυτούς. Ένας λόγος που η καινούργια γραμμή Θεσσαλονίκη-Αμφίπολη-Αμυγδαλεώνας-Νέα Καρβάλη-Θράκη ονομάστηκε “σιδηροδρομική Εγνατία”, είναι γιατί έχει το σκεπτικό της Εγνατίας οδού και “ακολουθεί” τον αυτοκινητόδρομο. Επειδή ο Κώστας Κατσιμίγας πρότεινε να συνδεθεί το λιμάνι “Φίλιππος Β” με τα αστικά κέντρα της Δράμας και των Σερρών, δεν σημαίνει ότι η πρότασή του είναι περισσότερο λογική. Ποια είναι η σκοπιμότητα σύνδεσης του εμπορικού λιμένα με δύο πόλεις που βρίσκονται βορείως της Εγνατίας οδού; Μήπως η σιδηροδρομική σύνδεση με τον Προμαχώνα; Η σύνδεση αυτή μπορεί να γίνει με τον διευρωπαϊκό οδικό άξονα Ε61. Θεωρούμε ότι η πρόταση του Κ. Κατσιμίγα έχει πολιτική σκοπιμότητα, γιατί πόνταρε πολιτικά στην αντίδραση των κατοίκων των Νομών Δράμας και Σερρών. Διότι, δεν υπάρχει αντίδραση από άλλους στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης. Και έχει πολιτική σκοπιμότητα, γιατί στη συνέχεια προσπάθησε να την “μαζέψει”, γράφοντας ότι οι Καβαλιώτες δεν μπορούν να αισθάνονται ωραία, που η Καβάλα θα είναι μακρινό προάστιο της Θεσσαλονίκης και τα λιμάνια της βοηθητικά της “πρωτεύουσας” της Μακεδονίας. Η Καβάλα έχει την δυναμική της και δεν είναι ετερόφωτη πόλη. Τα λιμάνια της Καβάλας, επίσης, δεν είναι μόνο των Καβαλιωτών. Εξυπηρετούν το εμπόριο και τις μεταφορές της ευρύτερης περιοχής, αλλά και της βαλκανικής ενδοχώρας. Είναι δικό σας συμπέρασμα (και αυθαίρετο) ότι είμαστε αντίθετοι να συνδεθούν οι Σέρρες και η Δράμα με την “σιδηροδρομική Εγνατία”, την οποία αποκαλείτε “κορμό”. Την χάραξη πρότεινε ο Ο.Σ.Ε. κι εμείς την θεωρούμε λογική. Δεν προτείνουμε, όπως αυθαίρετα συμπεράνατε επίσης, την κατάργηση καμιάς γραμμής, αλλά την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της υπάρχουσας σιδηροδρομικής από την Θεσσαλονίκη προς την Θράκη. Λυπούμαστε που δεν μπορούμε να ικανοποιήσουμε την επιθυμία σας να συμφωνήσουμε.

  8. Πραγματικά η συζήτηση παραπέμπει στο θέατρο του παραλόγου. Κανείς πιστεύω δεν μπορεί να αντιληφθεί με ποιον τρόπο η ενσωμάτωση δυο ακόμη αστικών κέντρων στη χάραξη της γραμμής, χωρίς χιλιομετρική επιβάρυνση, δεν θα αυξήσει τη χρησιμότητα του έργου. Για ποιον λόγο οι εκπρόσωποι της Καβάλας να ενδιαφέρονται μόνο για τη σιδηροδρομική σύνδεση τους με τη Θεσσαλονίκη και όχι για την απόκτηση ενός ακόμη εναλλακτικού τρόπου μετακίνησης σε νομούς όπως η Σέρρες ή η Δραμα; Εάν έχετε ταξιδέψει σε χώρες όπως η Ολλανδία θα έχετε δει ότι ΟΛΕΣ οι πόλεις, με ενδιάμεσες αποστάσεις μικρότερες από τις δικές μας, συνδέονται τόσο οδικά όσο και σιδηροδρομικά, για την εξυπηρέτηση της εργασίας και της μετακίνησης εμπορευμάτων. Ας μην σχολιάσουμε το επιχείρημα της αρχαίας Εγνατίας, λες και η κατασκευή των σύγχρονων έργων υποδομής γίνεται για την εξυπηρέτηση των δεδομένων της αρχαιότητας ή με την ίδια λογική με την οποία αναστηλώνουμε τα αρχαία μνημεία! Επίσης η αναφορά σας στην ήδη υπάρχουσα γραμμή που συνδέει τη Δραμα και τις Σέρρες με τη Θεσσαλονίκη και την Αλεξανδρούπολη, ως ειρωνία μόνο μπορεί να γίνει αντιληπτή από τους συνομιλητές σας, αφού η γραμμή είναι πλέον εγκαταλελειμμένη εδώ και δεκαετίες και σε κάποια σημεία η «μετακίνηση με τρένο» γίνεται με χρήση, αν είναι δυνατόν, λεωφορείου. Σε περίπτωση δε πρωτοβουλίας για αναβάθμιση της γραμμής, σίγουρα οι ίδιοι εκπρόσωποι που καταψήφισαν την πρόταση να συμπεριληφθούν οι δυο νομοί στην νέα χάραξη, θα επιδείξουν την ίδια θέρμη και για την αναβάθμιση της υπάρχουσας γραμμής. Το πιθανότερο είναι και τότε κάποιο άλλο έργο υποδομής, με σκοπό μεγαλύτερο από αυτό που μπορεί να αντιληφθεί ο ταπεινός κοινός νους, να έχει προτεραιότητα…
    Εν κατακλείδι, για κάποιον που εδώ και δεκαετίες έχει το πλεονέκτημα της άμεσης μετακίνησης σε μεγάλα αστικά κέντρα με ευκολία, μπορεί η αντίδραση των κατοίκων της Δράμας και των Σερρών να φαίνεται υπερβολική και τοπικιστική. Ωστόσο, για κάποιον ο οποίος ανέκαθεν είχε σαν μοναδική επιλογή μετακίνησης ένα δρόμο γεμάτο εκκλησάκια από δυστυχήματα που σε πολλά σημεία θυμίζει καρόδρομο, η στάση αυτή είναι επιβεβλημένη.

    • Η αντίδραση των κατοίκων της Δράμας και των Σερρών δεν φαίνεται υπερβολική και τοπικιστική. Είναι θεμιτό να διεκδικούν το καλύτερο για τον τόπο τους, όπως διεκδικούν και οι πολίτες του Νομού Καβάλας. Δεν νομίζουμε πως πρέπει να απολογηθούν οι Καβαλιώτες, επειδή λόγω γεωγραφικής θέσης ο τόπος τους έχει ένα πλεονέκτημα στην κατασκευή σημαντικών υποδομών, όπως είναι τα λιμάνια, ο αερολιμένας, ο αυτοκινητόδρομος (Εγνατία οδός) και η καινούργια σιδηροδρομική γραμμή. Οι υποδομές αυτές είναι αναγκαίες για την εξυπηρέτηση του τουρισμού, του εμπορίου και την αξιοποίηση των υποδομών που προαναφέραμε.
      Η κατασκευή της σιδηροδρομικής Εγνατίας, επαναλαμβάνουμε (για πολλοστή φορά), είναι επιλογή του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας (Ο.Σ.Ε.) και αφορά συγκεκριμένο σκοπό. Οι κάτοικοι των Νομών Σερρών και Δράμας οφείλουν να πιέσουν τους τοπικούς τους άρχοντες, για να αναβαθμιστεί η υπάρχουσα σιδηροδρομική σύνδεση με την Θεσσαλονίκη και την Θράκη και να βελτιωθούν οι οδικές συνδέσεις, όπως θα γίνει με τον δρόμο Δράμα-Αμφίπολη. Δεν κατανοούμε την επιμονή και την εμμονή μερικών, για την χάραξη της σιδηροδρομικής Εγνατίας. Το παράδειγμα της αρχαίας Εγνατίας οδού αναφέρθηκε, για να δείξουμε ότι ο συγκεκριμένος οδικός άξονας κατασκευάστηκε από τους Ρωμαίους με συγκεκριμένο σκοπό και στρατηγική. Και όχι, για να συνδέσει όλα τα αστικά κέντρα της εποχής της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Μπορεί να πέρασαν πάρα πολλά έτη από τότε, αλλά έως σήμερα τα μεγάλα έργα υποδομής έχουν παρόμοια λογική.

  9. Δεν υπάρχει πρόβλημα. Είναι σίγουρο πως βρουν άφθονο επιβατικό κοινό στις μεγαλουπόλεις της Ασπροβάλτας του Σταυρού και της Αμφίπολης για να υποστηρίξουν την γραμμή (αν δεν μας κάνει η οθωμανική χάραξη μπορούμε ασφαλώς να επιστρέψουμε στους ρωμαϊκούς χρόνους – εμπρός προς το μέλλον με την όπισθεν). Τι πιάνουν οι Σέρρες και η Δράμα μπροστά σε αυτές τις μητροπόλεις (ιδιαίτερα όπως η Αμφίπολη με τα είκοσι ολόκληρα σπίτια); Οι Καβαλιώτες ασφαλώς θα επιλέξουν να πάνε Θεσσαλονίκη μέσω Καρβάλης ή Αμυγδαλεώνα ή ίσως θα περιμένουν άλλα 20-30 χρόνια να φτιαχτεί το τούνελ (πίσω από το Τεχνικό) που θα τους συνδέει με τον Αμυγδαλεώνα για να έχουν σταθμό στην πόλη… Βέβαια υπάρχει και η πιθανότητα να τους υποσχεθούν σταθμό στον Άγιο Σίλα… Μ’ αυτούς που έχουμε μπλέξει όλα μπορεί να τ’ ακούσουμε. Ενώ την ίδια ώρα που κάποιος που θα θέλει να στείλει ένα φορτίο σιδηροδρομικός από την Καβάλα στην Σόφια ή το ανάποδο θα πρέπει να περνάει από Θεσσαλονίκη απαραίτητα κάνοντας ένα τεράστιο κύκλο. Τι σοφός σχεδιασμός. Πραγματικά είναι να θαυμάζει κανείς… Αντί απλούστατα να σοβαρευτούν και να τα βάλουν κάτω να δουν πως μπορεί το λιμάνι της Καρβάλης να συνδεθεί ΑΜΕΣΑ στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Να βελτιωθεί η υποδομή και η χάραξη στο υπάρχον και να διασυνδεθούν οι πόλεις μεταξύ τους σε αποδεκτούς χρόνους… (π.χ. Με το ήδη υπάρχον δίκτυο με εκτεταμένη βελτίωση υποδομής για μέση ταχύτητα 100 χλμ/ώρα η απόσταση Σέρρες – Θεσσαλονίκη είναι 1 ώρα και 30 λεπτά!!!)… Αυτοί ονειρεύονται φαραωνικά έργα που ούτε σε 30 χρόνια δεν θα τελειώσουν όταν θα μπλέξουν με τις απαλλοτριώσεις σε γη που οι ιδιοκτήτες την προορίζουν για τουριστική ανάπτυξη…-

    • Γιατί είναι φαραωνικό το έργο της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Αμφίπολη-Αμυγδαλεώνας-Νέα Καρβάλη και γιατί προδικάζετε πως θα χρειαστούν τριάντα έτη για να υλοποιηθεί; Είναι ο αυτοκινητόδρομος της Εγνατίας φαραωνικό έργο. Για την κατασκευή του χρειάστηκε να ξεπεραστούν πολλά εμπόδια, μεταξύ αυτών να γίνουν και απαλλοτριώσεις, ωστόσο δεν πραγματοποιήθηκε σε τριάντα έτη. Εάν κατασκευαστεί ο ανατολικός κλάδος της σιδηροδρομικής Εγνατίας, η μεταφορά των εμπορευμάτων προς την Θεσσαλονίκη, ή από την Θεσσαλονίκη προς την Καβάλα (λιμάνι “Φίλιππος Β”) θα γίνεται γρήγορα, με ασφάλεια και πιθανόν με χαμηλότερο κόστος. Η Θεσσαλονίκη, καλώς, ή κακώς, είναι ο μεγάλος διαμετακομιστικός κόμβος και πρέπει να συνδέεται με την βαλκανική ενδοχώρα, με το καλύτερο οδικό δίκτυο και μία σύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή. Για το λιμάνι “Φίλιππος Β”, είναι αρκετή η σύνδεση με το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

  10. Διαβάζω το άρθρο και τα σχόλια και μου δίνεται η εντύπωση ότι ευκαιρία βρίσκει ο κάθε ένας να βγάλει τον καλύτερο του εαυτό. Τι γίνεται…
    1. Θα πρότεινα στον αρθρογράφο να γράφει λιγότερο τοπικιστικά. Και εγώ από την Καβάλα είμαι, αλλά υπάρχουν και όρια. Δεν είναι αποδεκτό να αναφέρεται σε σαν επιχείρημα «και αυτοί κοιτάνε το συμφέρον τους και εμείς θα κοιτάξουμε το δικό μας». Είμαστε σοβαροί;
    2. Συμφωνώ ότι η συζήτηση για την έγκριση της ΜΠΕ δεν είναι ο χώρος για να γίνει πρόταση για νέα χάραξη.
    3. Ο άνθρωπος που έκανε την νέα πρόταση έχει και κάποια επαγγελματική συνάφεια με το αντικείμενο. Και είναι από την Κομοτηνή από ό,τι είδα, ούτε από την Δράμα, ούτε από τις Σέρρες.
    4. Οι Ρωμαίοι την αρχαία Εγνατία την έφτιαξαν να περνάει από τα σημαντικά αστικά κέντρα που υπήρχαν ήδη (Πέλλα, Θεσσαλονίκη, Αμφίπολη) και ίδρυσαν άλλα εκεί που δεν υπήρχαν (π.χ. Φίλιπποι). Αν ήθελαν απλώς να πάνε γρήγορα στο Βυζάντιο, θα μπορούσαν να επιλέξουν άλλη χάραξη, πιο βόρεια, που θα ήταν πιο σύντομη. Συνάγεται λοιπόν ότι αν την χάραζαν τώρα, θα περνούσαν από Κιλκίς/Σέρρες/Δράμα/Καβάλα. Με την εξαίρεση του Κιλκίς δηλαδή, όπως προτείνεται για την ενναλακτική σιδηροδρομική Εγνατία.
    5. Με τον θόρυβο που γίνεται για την χάραξη της σιδηροδρομικής Εγνατίας, γίνεται φανερό ότι και η χάραξη της Οδικής Εγνατίας ίσως να είναι λάθος. Η χάραξη της οδικής Εγνατίας όμως έγινε όπως την ξέρουμε λόγω κόστους, γιατί το κόστος της υπάρχουσας χάραξης είναι μικρότερο από το να γινόταν χάραξη που συμπεριελάμβανε το υπάρχον δίκτυο που περνάει από Σέρρες και Δράμα, συν του ότι η απόσταση θα ήταν μεγαλύτερη. Αν η χάραξη της οδικής Εγνατίας γινόταν με την ενναλακτική προτεινόμενη χάραξη για την σιδηροδρομική Εγνατία, τότε νομίζω ότι τα οφέλη θα ήταν μεγαλύτερα και για την Καβάλα. Ήδη λόγω των οδικών έργων πολλοί Βαλκάνιοι τουρίστες διευκολύνθηκαν και αφήνουν αρκετά χρήματα στην Καβάλα. Γιατί να μην διευκολυνθούν και οι Σερραίοι που θα μπορούσαν π.χ. να παίρνουν πλοίο για Θάσο/Σαμοθράκη/Λήμνο από Καβάλα; Τώρα, οδικά πάντα, πρέπει να πάνε στην Δράμα ή στην Θεσσαλονίκη για να φτάσουν στην Καβάλα.
    6. Ο ΟΣΕ, όταν αποφάσισε την χάραξη που πρότεινε, ήταν στο διάλλειμα από το ψάξιμο για τα βαγόνια που του έλειπαν; Την έβαλε σε διαβούλευση; Γιατί η πρόταση τώρα φαίνεται να χρησιμοποιείται σαν οχύρωση για τα επιχειρήματα των γύρω νομών. Μου φαίνεται περίεργο το γιατί να προταθεί μια χάραξη που ακολουθεί ένα οδικό άξονα, στον οποίο δεν έχει γίνει καμία πρόβλεψη (π.χ. ανάμεσα στις δύο κατευθύνσεις) για την λειτουργία σιδηροδρόμου, και για την οποία θα πρέπει να γίνουν 155 χιλιόμετρα απαλλοτριώσεις. Γιατί να μην ακολουθηθεί, σε τμήματα που γίνεται και να χαραχθεί εκ νέου όπου δεν γίνεται, η υπάρχουσα χάραξη, στην οποία η γη του ανήκει; Ιδίως όταν δεν υπάρχει χιλιομετρική διαφορά. Ποιος φορέας λειτουργίας δικτύου μεταφορών, οποιουδήποτε τύπου, θα έλεγε «τώρα έχουμε στο δίκτυο 300.000 πληθυσμό και δύο κάμπους, ας κάνουμε μία καινούρια χάραξη που να μην τους έχουμε»; Καινούριο έργο, περισσότερα εργολαβικά, σε αυτό παραπέμπει η άμεμπτη τεχνογνωσία του ΟΣΕ.
    7. Είναι δυνατόν οι Δραμινοί να μην ψηφίζουν κλειστό αυτοκινητόδρομο/κάθετο άξονα που θα συνδέει την Καβάλα μέσω Δράμας με τα σύνορα; Το ζήτημα είναι πως θα πηγαίνουν οι Δραμινοί στην Διαγώνιο για καφέ ή πως θα πηγαίνουν τα εμπορεύματα από το λιμάνι στην Βαλκανική ενδοχώρα; Όλες οι πόλεις της ενδοχώρας (Δράμα, Σέρρες, Κιλκίς, κτλ) χρειάζονται κάθετους άξονες από τα λιμάνια προς τα Βαλκάνια. Ένας από τους κύριους ρόλους όλων αυτών των πόλεων είναι, ιστορικά, να είναι σταθμοί σε αυτήν την πορεία. Στον 20ο αιώνα με τους εθνικούς και διεθνείς διαχωρισμούς, αυτές οι πόλεις από εγκατεστημένες σε κομβικά σημεία των Βαλκανίων, με ανάπτυξη και ζωντάνια, έγιναν ακριτικές περιοχές τις Ελλάδας, με αποτέλεσμα τον μαρασμό τους. Τώρα τους ξαναδίνεται η ευκαιρία να παίξουν τον ιστορικό τους ρόλο. Και να στείλουν τα προϊόντα τους στην Ευρώπη. Και να δώσουν την ευκαιρία π.χ. στην McCain να πει «κοίτα σε τι ωραίο μέρος είναι η Δράμα, ανάμεσα σε ένα λιμάνι και την Σόφια, με αυτοκινητόδρομο και τρένο, δεν χτίζουμε ένα εργοστάσιο επεξεργασίας πατάτας που παράγουν τον αφρό, να γεμίσουμε την Ευρώπη;» Οι Δραμινοί δεν ψηφίζουν τον κάθετο άξονα; Με τα χέρια έπρεπε να τον έχουν ξεκινήσει μόνοι τους.
    8. Οι Σέρρες και η Δράμα έχουν ιδιαίτερη σχέση με το τρένο. Δεν μπορείς να τους την κόβεις. Εδώ μία γραμμή κόβουν από την Καβάλα για κάποιο νησί και ακούς ένα «ουφ» πάνω από την πόλη. Το να μην καταλαβαίνει κάποιος και τους δίπλα και μάλιστα να φαίνεται ότι χαίρεται που θα χάσουν κάτι το ιδιαίτερο που έχουν, είναι σημείο των αιτιών που η περιοχή/ περιφέρεια είναι ουραγός σε πολλούς τομείς. Δεν ψηφίζετε για τον κάθετο άξονα, δεν σας υποστηρίζουμε για το τρένο, να φύγουν τα ΤΕΙ από την Καβάλα, να κλείσουν τα εργοστάσια στην Κομοτηνή, να ο ένας να ο άλλος, και μετά φταίει η Αθήνα.

    • Κανείς δεν χαίρεται όταν ένας τόπος μαραζώνει και είναι απομονωμένος. Για την απομόνωση των Σερρών και της Δράμας, δεν ευθύνονται οι άλλες πόλεις της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης. Κάθε πόλη έχει τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της και πασχίζει να τα αναδείξει. Η κατασκευή της σιδηροδρομικής Εγνατίας δεν θα στερήσει από τις Σέρρες και την Δράμα την ιδιαίτερη σχέση τους με το τραίνο. Οι τοπικές κοινωνίες μπορούν και δικαιούνται να ζητήσουν τον εκσυγχρονισμό της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής, όπως και να κατασκευαστούν οι κάθετοι οδικοί άξονες προς τον αυτοκινητόδρομο. Κάθε μεγάλο έργο, όπως η σιδηροδρομική Εγνατία, έχει την δική του στρατηγική σημασία και θα παίξει τον δικό του ρόλο στην ανάπτυξη της περιοχής. Οτι γίνεται σε μία περιοχή, θα βοηθήσει και τις γύρω περιοχές, αν το εκμεταλλευτούν σωστά. Είναι λυπηρό να μεμψιμοιρούμε συνέχεια.

  11. Προς Κωνσταντίνο Κοϊβέρογλου πολύ καλά κάνετε και προπαγανδιζετε τα οφέλη της πόλης σας με δεικτικοτατο και απαξιωτικο τροπο για τους όμορους γείτονες σας….
    Θα πρέπει και οι Σερραίοι και οι Δραμινοί να ανταποδώσουν με τον ίδιο ιπποτισμό την αλληλεγγυη τους για τις αγορες της Καβαλας και για τις ακτές της Καβλας…όσο το δυνατον γινεται πιο αποτελεσματικά…
    Παρακαλώ πολύ αν απαντήσετε μην χρησιμοποιείτε την ρητορική διαλεκτική της επιφάνειας και της υποκρισίας γιατι κατα την φτωχή μου άποψη υποτιμά τον καθε συνομιλητή..

    • Ασφαλώς και έχουμε το δικαίωμα να απαντήσουμε, αλλά τι να απαντήσουμε σε κάποιον που εξαρχής απαξιώνει την άποψη μας; Τι να απαντήσουμε σε κάποιον, που θεωρεί την άποψη μας “προπαγάνδιση” και “ρητοριική διαλεκτική” της επιφάνειας και της υποκρισίας; Η κεντρική διοίκηση και ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (Ο.Σ.Ε.) ανακοίνωσαν ένα μεγάλο έργο υποδομής, την κατασκευή της λεγόμενης σιδηροδρομικής Εγνατίας, ο ανατολικός κλάδος της οποίας έχει σκοπό να συνδέσει τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης. Επί δεκαετίες, η Καβάλα αγωνίζεται να γίνει η σύνδεση του λιμένα “Φίλιππος Β” (εμπορικού λιμένα) με το σιδηροδρομικό δίκτυο, ωστόσο δεν έβαλε ποτέ θέμα ανταγωνισμού με τους όμορους Νομούς Δράμας-Σερρών, που συνδέονται με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Όπως αγωνίζεται η Καβάλα για να υλοποιηθεί ο παραπάνω στόχος, έτσι και οι κοινωνίες των Σερρών και της Δράμας πρέπει να αγωνιστούν για την αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής σύνδεσης με την Θεσσαλονίκη και την Θράκη. Δεν καταλαβαίνουμε γιατί αναφέρεστε στις αγορές και τις ακτές της Καβάλας, τις οποίες δείχνουν να προτιμούν οι κάτοικοι των Σερρών και της Δράμας, ως “αλληλεγγύη” προς την Καβάλα. Δηλαδή, οι γείτονες έρχονται στις αγορές και τις ακτές σε ένδειξη αλληλεγγύης προς την Καβάλα; Όταν κατασκευάστηκε το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο, γιατί δεν έδειξαν την αλληλεγγύη τους, ώστε να περάσει η γραμμή (και) από την Καβάλα; Ή, τόσα έτη που η Καβάλα αγωνίζεται για την σύνδεση του λιμένα “Φίλιππος Β”, με ποιο τρόπο στήριξαν την προσπάθεια αυτή; Θεωρούμε πως δεν ωφελεί μία διαμάχη σε θέματα τα οποία αφορούν στην κατασκευή αναγκαίων υποδομών, για την ανάπτυξη κάθε τόπου, της Περιφέρειας (Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης) και της Ελλάδας.

  12. Καλημέρα σας.
    Μου κάνει εντύπωση που η συζήτηση των συνομιλητών γίνεται εν ονόματι των πολιτών των διαφόρων πόλεων (Καβαλιώτες, Δραμινοί, Σερραίοι κ.λπ.) ως να εκ-προσωπούν τις απόψεις τους. Δεν νομίζω ότι η χάραξη τέθηκε σε δημοψήφισμα, ούτε ότι έγινε καν κάποια διαβούλευση για να γνωρίζουμε τη γνώμη τους. Φυσικά οι αιρετοί εκπρόσωποι, σε κάποιο βαθμό δίνουν τον τόνο, εφόσον θεωρήσουμε ότι εκπροσωπούν τις τοπικές κοινωνίες.
    Κε Κοϊβέρογλου, πράγματι, απ’ ό,τι έχω καταλάβει, οι αποφάσεις αφορούσαν μόνο την έγκριση ή μη της Μ.Π.Ε. διότι για αυτήν ρωτήθηκαν οι τοπικοί εκπρόσωποι. Για τον στρατηγικό σχεδιασμό του ΟΣΕ ή/και της κεντρικής διοίκησης δεν ρωτήθηκαν οι τοπικές κοινωνίες.
    Πολλές φορές όμως, όταν οι κεντρικές αποφάσεις και στρατηγικές φτάνουν στις τοπικές κοινωνίες – επειδή ακριβώς πριν δεν διερευνήθηκαν ή/και δεν λήφθηκαν υπόψη οι ανάγκες τους – γίνονται φανερές αδυναμίες ή/και εναλλακτικές λύσεις, που θα μπορούσαν να βελτιώσουν ή να αλλάξουν τον στρατηγικό σχεδιασμό και να επεκτείνουν τους σκοπούς ή τα συμφέροντα που εξυπηρετούν. (Ιδίως στο εξωτερικό, συχνά ο στρατηγικός σχεδιασμός μεγάλων έργων άλλαξε ή ανατράπηκε λόγω των αντιδράσεων /απαιτήσεων των τοπικών κοινωνιών).
    Πιστεύετε ότι ο στρατηγικός σχεδιασμός θα έπρεπε ή δεν θα έπρεπε να είναι αντικείμενο διαβούλευσης και διαπραγμάτευσης; Θα έπρεπε να ληφθεί υπόψη η εξυπηρέτηση των αναγκών των τοπικών κοινωνιών ή μόνο του ΟΣΕ/ΕΡΓΟΣΕ, που ας σημειώσουμε είναι πια εταιρίες ιδιωτικού μάλλον χαρακτήρα και σχετικών επιδιώξεων, παρά δημοσίου συμφέροντος, παρότι οι υποδομές και η λειτουργία τους στηρίχθηκε και χρηματοδοτήθηκε για δεκαετίες αδρά από δημόσια κεφάλαια (όπως και άλλες πρώην ΔΕΚΟ, οι οποίες έχουν “κληρονόμησαν” τον δημόσιο πλούτο).
    Κατά τη γνώμη μου, δεν θα έπρεπε να θεωρούμε ως αυθεντία τον σχεδιασμό του ΟΣΕ/ΕΡΓΟΣΕ, που όπως δραματικά διαπιστώσαμε πρόσφατα στα Τέμπη, αλλά και διαχρονικά με την απαξίωση των σιδηροδρόμων, έχει ως οργανισμός τις δικές του σοβαρές αδυναμίες.
    Δεν γνωρίζω τα επιχειρήματα της επιλογής της χάραξης και έτσι δεν μπορώ να τα κρίνω. Θα χαιρόμουν να έχω πρόσβαση στη σχετική μελέτη και θα σας ήμουν ευγνώμων αν μας ενημερώνατε αν και πώς θα μπορούσαμε να έχουμε πρόσβαση σε σχετικό υλικό.
    Κατοικώ στην Καβάλα, όμως η εναλλακτική μέσω Σερρών και Δράμας, μου φαίνεται λογική, καθώς αξιοποιεί μέρος του υφιστάμενου δικτύου ή/και των απαλλοτριωμένων εκτάσεων, καταστρέφει μάλλον λιγότερες νέες γεωργικές κ.ά. εκτάσεις, εξυπηρετεί πιο άμεσα περισσότερες πόλεις, δεν επιβαρύνει περιοχές περιβαλλοντικής σημασίας ή και οικιστικές με μεγαλύτερη όχληση (λόγω κατάληψης εδαφών, διέλευσης τρένων με μεγάλη ταχύτητα κ.ά.) αλλάζοντας και τον χαρακτήρα τους, εκτιμώ, σε αρκετές περιπτώσεις. Με τις περιορισμένες μου γνώσεις, εκτιμώ ότι η περιβαλλοντική (σε φύση και ανθρώπους) επιβάρυνση θα ήταν μικρότερη. Γνωρίζετε αν έγινε κάποια σύγκριση των περιβαλλοντικών κ.ά. επιπτώσεων των εναλλακτικών χαράξεων; (Το θέμα των Μ.Π.Ε. γενικότερα και του τρόπου που πραγματοποιούνται έχει τα δικά του σκοτεινά σημεία, απ’ όσο γνωρίζω, αλλά δεν είμαι σε θέση να επεκταθώ).

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ