Τον περασμένο Μάιο, συγκεκριμένα στις 17 Μαΐου 2024, η Διεύθυνσης Ανάπτυξης Μεταφορών του Υπουργείου υποδομών και μεταφορών απέστειλε προς την «Οργανισμός Λιμένα Καβάλας Α.Ε.» έγγραφο ερώτημα, για την εξέλιξη της περιβαλλοντικής αδειοδότησης του υδατοδρόμιου στο λιμάνι «απόστολος Παύλος» της Καβάλας. Βρισκόμαστε στα μέσα του Δεκεμβρίου και ο διευθύνων σύμβουλος της Ο.Λ.Κ. Α.Ε., Άγγελος Βλάχος, έκανε την ακόλουθη δήλωση σε τοπική εφημερίδα: «Επειδή υπάρχει μεγάλη παραφιλολογία, θέλω να αποκαταστήσω την τρέχουσα κατάσταση. Ο Οργανισμός, εδώ και χρόνια, έχει δρομολογήσει την άδεια ίδρυσης και την άδεια λειτουργίας υδατοδρόμιου. Με την εμπειρία μου, γιατί έχω ασχοληθεί από προγενέστερη θέση ευθύνης στο κομμάτι αυτό, θέλω να τονίσω ότι, είναι μία σύνθετη και βαριά διαδικασία. Στην Ελλάδα, σήμερα, από εκατό αιτήσεις μόνο τρεις έχουν ολοκληρωθεί». Και πρόσθεσε: «Πριν ακόμα αναλάβω καθήκοντα, πράγματι ο Οργανισμός Λιμένα Καβάλας είχε αναθέσει, ως όφειλε, σε εταιρεία (σ.σ. στην εταιρεία «Ελληνικά υδατοδρόμια»), από τις ελάχιστες που δραστηριοποιούνται στον χώρο, την έκδοση άδειας ίδρυσης υδατοδρόμιου. Το 2021, συγκεκριμένα τον Νοέμβριο, λόγω των προβλημάτων που ανέκυψαν στην φάση εκείνη με το ζήτημα του master plan του λιμανιού, ζητήθηκε από το Υπουργείο περιβάλλοντος, να μη μπει μέσα το κομμάτι του υδατοδρόμιου, γιατί υπήρχε ένα γραφειοκρατικό ζήτημα».
Η μελέτη της εταιρίας «Τρίτων»
Θα θυμίσουμε στον Άγ. Βλάχο, επίσης, ότι στις 29 Νοεμβρίου 2021, η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένα Καβάλας ενέκρινε την μελέτη της εταιρίας «Τρίτων σύμβουλοι μηχανικοί», με την οποία έγινε η επικαιροποίηση του master plan στο κεντρικό λιμάνι «απόστολος Παύλος». Η μελέτη αυτή προέβλεπε, μεταξύ άλλων: 1) την επέκταση του τουριστικού λιμανιού (μαρίνα) στον χώρο μπροστά από το πάρκο Φαλήρου και την δημιουργία νέων σημείων πλωτών εξεδρών, 2) την εξυπηρέτηση των υδροπλάνων (υδατοδρόμιο), 3) την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων στην ιχθυόσκαλα, 4) την κατεδάφιση του παλιού απεντομωτηρίου και την κατασκευή καινούργιου κτηρίου στη θέση του. Το κείμενο της μελέτης που εγκρίθηκε ήταν 100 και πλέον σελίδων. Στο master plan καθορίζονται τα όρια της χερσαίας ζώνης του λιμένα, οι χρήσεις γης, οι όροι και περιορισμοί δόμησης στην χερσαία ζώνη, οι επιτρεπόμενες προσχώσεις, τα γενικά χαρακτηριστικά των προγραμματιζόμενων έργων και η κυκλοφοριακή οργάνωση του λιμένα. Για να ισχύσει το master plan, χρειάζεται η έγκριση από τα συναρμόδια Υπουργεία, από το Συμβούλιο της Επικρατείας και η έκδοση σχετικού Προεδρικού Διατάγματος. Γιατί μετά από 3 έτη, δεν εγκρίθηκε το master plan του λιμένα «απόστολος Παύλος»; Και γιατί το Υπουργείο περιβάλλοντος ζήτησε, να μη μπει στο master plan το «κομμάτι του υδατοδρόμιου» της Καβάλας; Ποιο ήταν το «γραφειοκρατικό πρόβλημα»; Γι’ αυτό η Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙ.Π.Α.), του Υπουργείου περιβάλλοντος και ενέργειας, δεν εξέδωσε την σχετική απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) του υδατοδρόμιου; Και τον περασμένο Οκτώβριο, επίσης, δεν απάντησε στο έγγραφο ερώτημα της Διεύθυνσης Ανάπτυξης Μεταφορών του Υπουργείου υποδομών και μεταφορών. Να αναφέρουμε, ακόμα, ότι στις 11 Φεβρουαρίου 2021, υποβλήθηκε αίτημα, από τον Οργανισμό Λιμένα Καβάλας προφανώς, για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του υδατοδρόμιου στο λιμάνι «απόστολος Παύλος». Και μερικούς μήνες αργότερα, τον Νοέμβριο, ανέκυψε το «γραφειοκρατικό πρόβλημα». Δεν καταλαβαίνουμε, επίσης, ποια είναι η «παραφιλολογία» στο ζήτημα, όπως σχολίασε ο Άγ. Βλάχος. Είναι οι ερωτήσεις των βουλευτών (σ.σ. του κόμματος «Ελληνική Λύση») στην Βουλή των Ελλήνων; Είναι οι απαντήσεις των Υπηρεσιών των συναρμοδίων Υπουργείων στις ερωτήσεις αυτές; Είναι η αλληλογραφία μεταξύ των εμπλεκόμενων Υπηρεσιών;
Δεν θα συμβιβαστούμε με το «υδάτινο πεδίο»
Κι έρχεται ο διευθύνων σύμβουλος της Ο.Λ.Κ. Α.Ε. και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ, να «χρυσώσει το χάπι» με την τελευταία δήλωση που έκανε σε τοπικό μέσο ενημέρωσης. «Σήμερα που μιλάμε, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα, γιατί εξακολουθεί το master plan του λιμανιού (απόστολος Παύλος) να είναι σε εκκρεμότητα, εγώ και η διοίκηση της εταιρείας, έχουμε ήδη προχωρήσει στην δρομολόγηση ίδρυσης υδάτινου πεδίου. Είναι μία πιο εύκολη αδειοδοτικά διαδικασία, ώστε αν στο προσεχές μέλλον έχουμε πτητικό έργο στον τομέα των υδροπλάνων, η Καβάλα να ενταχθεί κανονικά στο δίκτυο αυτού του πτητικού έργου. Σήμερα, δεν υπάρχει πτητικό έργο πουθενά στην Ελλάδα», είπε.
Υπάρχει σημαντική διαφορά μεταξύ του «υδάτινου πεδίου» και του «υδατοδρόμιου» που διεκδικεί η Καβάλα. Το «υδάτινο πεδίο», είναι η υδάτινη περιοχή προσθαλάσσωσης και αποθαλάσσωσης αεροσκάφους που χρησιμοποιείται περιστασιακά, ή εκτάκτως, για την εξυπηρέτηση πτήσεων. Τα υδάτινα πεδία, δεν μπορεί να αποτελούν πύλη εισόδου-εξόδου προς και από την χώρα. Το «υδατοδρόμιο», είναι το αεροδρόμιο επί υδάτινης επιφάνειας, το οποίο προορίζεται στο σύνολο, ή εν μέρει, για την αποθαλάσσωση, την προσθαλάσσωση και την κίνηση αεροσκαφών επί της επιφάνειας αυτής και περιλαμβάνει τις αναγκαίες χερσαίες επιφάνειες, υποδομές, κτηριακές και λιμενικές εγκαταστάσεις και τον εξοπλισμό, για την παροχή υπηρεσιών εξυπηρέτησης υδροπλάνων, επιβατών, φορτίου και ταχυδρομείου. Η Καβάλα, φίλτατε Άγγελε Βλάχο, δεν θα συμβιβαστεί με ένα «υδάτινο πεδίο», το οποίο μπορεί να ιδρυθεί παντού σε παραθαλάσσιες περιοχές, λίμνες και άλλες υδάτινες επιφάνειες.
Η Καβάλα επιθυμεί να γίνει πράξη αυτό που είχε πει, τον Αύγουστο του 2016, ο πρόεδρος της εταιρείας «Ελληνικά υδατοδρόμια», Τάσος Γκόβας, ο οποίος δήλωσε: «Ως εταιρεία, πιστεύουμε ότι ο ρόλος του υδατοδρόμιου της Καβάλας, θα είναι κομβικός για την βιώσιμη λειτουργία των υδροπλάνων στην ευρύτερη περιοχή της βόρειας Ελλάδας. Η Καβάλα αποτελεί, αδιαμφισβήτητα, έναν εξαιρετικό τουριστικό και εμπορικό προορισμό, ο οποίος έχει σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης. Τα υδροπλάνα, ως πολυχρηστικό μεταφορικό μέσο, μπορούν να συνδράμουν σε αυτή την ανάπτυξη, με ποιοτικά χαρακτηριστικά, καθώς θα μετακινούν τουρίστες και κατοίκους στο λιμάνι της Καβάλας, με τρόπο ασφαλή, ευέλικτο και γρήγορο». Ενώ, ο τότε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «Οργανισμός Λιμένα Καβάλας Α.Ε.», Χρήστος Ηλιάδης, είπε: «Η Ο.Λ.Κ. Α.Ε, στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού της, για συνεχή ανάπτυξη του λιμενικού συστήματος Καβάλας, αποφάσισε να προσθέσει μία πρωτοποριακή συγκοινωνιακή πύλη στο κεντρικό λιμάνι της πόλης, με την δημιουργία υδατοδρόμιου. Η άδεια του υδατοδρόμιου θα ανήκει στην ιδιοκτησία της Ο.Λ.Κ. Α.Ε., με όλα τα θετικά που αυτό συνεπάγεται στον τομέα των εσόδων του Οργανισμού, αλλά και της ευρύτερης υπεραξίας που θα του προσδώσει. Η αδειοδότηση του υδατοδρόμιου στον λιμένα «απόστολος Παύλος», σηματοδοτεί μία περαιτέρω προοπτική ανάπτυξης του τουριστικού και του εμπορικού τομέα και κατ’ επέκταση της τοπικής οικονομίας».