- Ο Γιάννης Βύζικας μίλησε στις αρχές της δεκαετίας του 1990, για τα «χερσαία Δαρδανέλλια», δηλαδή την παράκαμψη του θαλάσσιου στενού, με την κατασκευή οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου, το οποίο θα «ενώσει» τα λιμάνια της βόρειας Ελλάδας με λιμάνια της Μαύρης θάλασσας. Η ομιλία του, τότε, χαρακτηρίστηκε «προφητική» μετά την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας, μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, για τη σιδηροδρομική σύνδεση έξι λιμανιών, εκ των οποίων τα τρία είναι αυτά της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης.
- Όμως, ο Γιάννης Βύζικας δεν είπε, τότε, κάτι καινοτόμο, ή εξωπραγματικό, αλλά μία λογική διαπίστωση, την οποία σκέφτηκαν και άλλοι πριν από εκείνον. Όμως, οι συνθήκες δεν ήταν ώριμες, για να υλοποιηθεί το συγκεκριμένο σχέδιο. Η Βουλγαρία, για παράδειγμα, δεν ανήκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση και από τις Βαλκανικές χώρες, μόνο η Ελλάδα ήταν μέλος της ευρωπαϊκής οικονομικής οικογένειας.
- Σήμερα, φαίνεται πως οι συνθήκες ωρίμασαν για να γίνει πραγματικότητα το σχέδιο των «χερσαίων Δαρδανελλίων». Σ’ αυτό, νομίζω, συνέβαλε και η κατασκευή των αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου, που διασχίζουν τη βόρεια Ελλάδα και παρακάμπτουν την ασταθή πολιτικά και οικονομικά Τουρκία.
- Είμαι βέβαιος ότι το έργο της σιδηροδρομικής Εγνατίας, όπως ονομάστηκε, θα γίνει σύντομα πράξη, γιατί οι ευρωπαίοι ανησυχούν για την κατάσταση στην Τουρκία και αυτό που τους «καίει», είναι να διακινούν τα εμπορεύματά τους με ασφάλεια και να τροφοδοτούνται με φυσικό αέριο, χωρίς τον κίνδυνο να «κλείσει η στρόφιγγα». Η Ελλάδα, παρά τη βαθιά ύφεση στην οποία βρίσκεται, αποτελεί «εγγύηση» για την ασφάλεια και τη σταθερότητα των σχεδίων τους, σε σύγκριση με την Τουρκία. Επίσης, η ένταξη της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, συνέβαλε στην αποκατάσταση του κλίματος ομαλότητας στην περιοχή. Οι μόνες εστίες έντασης βρίσκονται στις Βαλκανικές χώρες εκτός ενωμένης Ευρώπης.
Ο Κ-ΤΥΠΟΣ χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη και ταχύτερη περιήγησή σας. Με την πρόσβαση σας στο k-tipos.gr αποδέχεστε την χρήση.OKΠερισσότερα