-Το όραμα του πρύτανη του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης (Δ.Π.Θ.), Φώτη Μάρη, είναι το Δ.Π.Θ. να γίνει το μοναδικό ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης. «Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, ως το πρώτο πολυεδρικό Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα της χώρας, πρέπει να είναι το μοναδικό Πανεπιστήμιο στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, ενσωματώνοντας τα Τμήματα του Διεθνούς Πανεπιστήμιου Ελλάδας, με έδρα τις πόλεις της Καβάλας και της Δράμας», είπε. Στο Δ.Π.Θ. λειτουργούν, αν δεν κάνουμε λάθος, οκτώ σχολές και είκοσι Τμήματα, τα οποία είναι «διασπαρμένα» στις πόλεις Κομοτηνή (σ.σ. που είναι η έδρα του Πανεπιστήμιου), Ξάνθη, Αλεξανδρούπολη και Ορεστιάδα. Δηλαδή, ο πρύτανης θέλει να αυξήσει τον αριθμό των σχολών και των Τμημάτων και οι πόλεις, από τέσσερις, να γίνουν έξι! Αναρωτιόμαστε αν υπάρχει άλλο πανεπιστήμιο στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, το οποίο θα λειτουργεί σε έξι πόλεις. Μάλλον θα είναι παγκόσμια «πρωτιά» και πρωτοτυπία.
-Αυτή η γεωγραφική «διασπορά» σχολών και τμημάτων, άραγε, βοηθάει στην λειτουργία ενός εκπαιδευτικού ιδρύματος και, κυρίως, στην παροχή ποιοτικών υπηρεσιών προς τους φοιτητές και τους καθηγητές; Η λειτουργία πανεπιστημιακών Τμημάτων, σίγουρα ενισχύει την οικονομία ενός τόπου. Εξαρτάται, ωστόσο, από τον αριθμό των φοιτητών και των καθηγητών που έχει το κάθε Τμήμα. Αν, δηλαδή, τα Τμήματα είναι υποστελεχωμένα, δεν έχουν τον απαραίτητο εξοπλισμό, τις κατάλληλες κτηριακές εγκαταστάσεις, δεν θα είναι ελκυστικά για τους υποψήφιους φοιτητές.
-Ακόμα και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το οποίο εδρεύει σε μία πόλη, αντιμετωπίζει «χωροταξικό» πρόβλημα. Η πανεπιστημιούπολη (campus) βρίσκεται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, αλλά μερικές από τις εγκαταστάσεις του ιδρύματος λειτουργούν εκτός της πανεπιστημιούπολης, ή εκτός του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης. Πόσο εύκολο είναι να διοικηθεί ένας τέτοιος φορέας; Και ποιος είναι ο ετήσιος προϋπολογισμός του; Κατά την άποψη μας, αυτά τα εκπαιδευτικά μορφώματα, όπως το ΔΙ.ΠΑ.Ε. (Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας), είναι ξεπερασμένα. Έχουμε μεγάλη επιφύλαξη για την βιωσιμότητα του εγχειρήματος που οραματίζεται ο πρύτανης του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης, με την ενσωμάτωση των Τμημάτων της Καβάλας και της Δράμας, όπως είχαμε ένσταση στην κατάργηση του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Καβάλας και στην απορρόφησή του από το ΔΙ.ΠΑ.Ε.
-Το Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Καβάλας και μετέπειτα Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, ήταν ένα από τα καλύτερα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα και είχε καλή φήμη στο εξωτερικό. Θα μπορούσε να αναβαθμιστεί σε Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο, το οποίο θα έχει μοναδικό αντικείμενο την έρευνα και την εκπαίδευση στον τομέα του ορυκτού πλούτου και της ενέργειας. Θα γινόταν το μοναδικό ίδρυμα σε πανεπιστημιακό επίπεδο στην Ελλάδα, στα Βαλκάνια και πιθανόν στην Ευρώπη, που θα έκανε έρευνα στον τομέα των φυσικών πόρων και θα εκπαίδευε τους επιστήμονες, τα στελέχη και τους εργαζόμενους στις επιχειρήσεις στον χώρο της ενέργειας. Όπως, για παράδειγμα, η Egnatia Aviation εκπαιδεύει τους πιλότους των αεροπορικών εταιρειών παγκοσμίως:
-Το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Φυσικών Πόρων και Ενέργειας της Καβάλας, επίσης, θα ήταν σύμβουλος της κεντρικής διοίκησης σε θέματα αξιοποίησης του ορυκτού πλούτου της χώρας και εταιρειών, όπως η Energean, για την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων σαν τον «πράσινο Πρίνο» και την αποθήκη «Νότια Καβάλα». Δεν βλέπουμε με θέρμη, την προοπτική η Καβάλα να γίνει «συμπλήρωμα» του Δ.Π.Θ., όπως έγινε «συμπλήρωμα» του ΔΙ.ΠΑ.Ε.