-Άραγε, ο εμπνευστής του Cosmopolis festival, πριν από μία εικοσαετία (και βάλε), θα απαντούσε θετικά στην πρόταση να περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα μία όπερα; Αν κρίνουμε από τις διοργανώσεις που έγιναν την δεκαετία του 2000, ο στόχος του Cosmopolis festival δεν ήταν να μάθουν οι Καβαλιώτες και οι Καβαλιώτισσες το συγκεκριμένο είδος μουσικού θεάτρου. Με την ανάθεση του φεστιβάλ, από τον δήμαρχο Θόδωρο Μουριάδη, στον συντοπίτη μουσικό, Άλκη Ζοπόγλου, στο Cosmopolis festival «χώρεσε» και η όπερα!

-Ο Άλκης Ζοπόγλου ανέλαβε μία διοργάνωση, που είχε την «ταυτότητα» της, ένα «αποτύπωμα» στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης και μία πορεία αρκετών ετών, με διαφορετικές δημοτικές Αρχές. Το τελευταίο έχει σημασία, γιατί δείχνει την διαχρονικότητα και την αποδοχή του θεσμού. Το λιγότερο, επομένως, που όφειλε να κάνει ο Άλκης Ζοπόγλου, είναι να σεβαστεί τον θεσμό. Και όλους όσοι τον «υπηρέτησαν» πριν από αυτόν. Εκείνος επέλεξε να ακολουθήσει το δικό του «όραμα» και να δημιουργήσει ένα φεστιβάλ παρόμοιο με τα φεστιβάλ που συμμετείχε στο εξωτερικό ως μουσικός.

-Έπειτα από πέντε έτη στο «τιμόνι» του Cosmopolis festival, αποφάσισε ότι δεν μπορεί να συνεχίσει και να ολοκληρώσει το «όραμά» του. Αν και το οικονομικό είναι το προφανές ζήτημα, θεωρούμε πως ο πραγματικός λόγος της αποχώρησης του Άλκη Ζοπόγλου, είναι ότι το προσωπικό του όραμα δεν έφερε το αποτέλεσμα που προσδοκούσε ο ίδιος και η διοίκηση του Δήμου Καβάλας. Κι αυτό είναι λογικό, γιατί η αλλαγή «ρότας» δεν είναι γνωστό που μπορεί να οδηγήσει. Είναι ένα ρίσκο, το οποίο μπορεί να πετύχει, ή και να αποτύχει. Στα πέντε έτη του Άλκη Ζοπόγλου, δεν μπορούμε να πούμε πως το Cosmopolis festival «απογειώθηκε», ή άφησε ένα θετικό αποτύπωμα στην πόλη. Το αντίθετο θα λέγαμε ότι συμβαίνει. Η πλειοψηφία των Καβαλιωτών δεν «αγκάλιασε» το εγχείρημα του Άλκη Ζοπόγλου. Κι ας αναφέρεται στην καλλιτεχνική κοινότητα και τους εθελοντές. Το φεστιβάλ δεν διεξάγεται μόνο για τους καλλιτέχνες και τους εθελοντές. Απευθύνεται, πρωτίστως, στο κοινό, η ανταπόκριση του οποίου στα «νεωτεριστικά» στοιχεία του Άλκη Ζοπόγλου ήταν περιορισμένη.

-Ο κόσμος ανταποκρινόταν πολύ περισσότερο στην «περιστασιακή φωτοβολίδα μέσα στο έτος», όπως χαρακτηρίζει το Cosmopolis festival πριν από την εποχή του, ο πρώην, πλέον, καλλιτεχνικός σύμβουλος. Το αρχικό φεστιβάλ ήταν μία διαφορετική διοργάνωση σε σύγκριση με το καθιερωμένο φεστιβάλ Φιλίππων. Και είχε στόχο να συμβάλλει στην ενίσχυση της επισκεψιμότητας στην Καβάλα μέσα στην «καρδιά» του καλοκαιριού. Ήταν η «απάντηση» της Καβάλας στην «Ονειρούπολη» της Δράμας και στο καρναβάλι της Ξάνθης. Τέτοιες διοργανώσεις στοχεύουν στην επισκεψιμότητα και στην διασκέδαση του κόσμου. Επειδή είναι «λαμπερές» και έχουν σύντομη διάρκεια, έχουν την δυνατότητα να προσελκύσουν πολλούς επισκέπτες. Κάτι τέτοιο δεν μπορεί να πετύχει ένα πολιτιστικό γεγονός για την ανάδειξη των ντόπιων καλλιτεχνών, ή μία παράσταση όπερας. Δεν καταλαβαίνουμε γιατί δεν θα αναδεικνυόταν το ντόπιο καλλιτεχνικό δυναμικό μέσα σε ένα τετραήμερο φεστιβάλ, με επίκεντρο την παλιά πόλη της Καβάλας.

-Η δημοτική Αρχή βλέπει πως η αύξηση της χρονικής διάρκειας, η διεύρυνση των δράσεων και το χωροταξικό άπλωμα απαιτούν περισσότερα χρήματα σε «βάθος χρόνου». Γι’ αυτό και μειώνεται ο προϋπολογισμός του Cosmopolis festival. Ο μόνος δρόμος, επομένως, για συνεχιστεί ο υπέροχος θεσμός, χωρίς να κινδυνεύσει με απαξίωση, είναι η επαναφορά στην αρχική ταυτότητα, με αποφυγή, βεβαίως, των οικονομικών ακροβασιών. Μέσα σε ένα τετραήμερο, τα έξοδα και τα έσοδα της διοργάνωσης είναι συγκεκριμένα. Έχοντας την οικονομική σταθερότητα, ο θεσμός θα πετύχει την μακροημέρευση.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ